Het MoneyGram Haas F1-team heeft Ayao Komatsu aangesteld als nieuwe teambaas. Günther Steiner verlaat de organisatie met onmiddellijke ingang, nadat hij de afgelopen tien jaar leiding had gegeven aan de activiteiten. Komatsu, gepromoveerd vanuit zijn rol als Director of Engineering, werkt sinds het debuutseizoen in 2016 bij het team, waar hij begon als Chief Race Engineer.
Haas bevestigde het nieuws zelf op de website van het team. Komatsu heeft meer dan twintig jaar ervaring in de Formule 1, zowel aan de technische kant als in het management. De 47-jarige Japanner begon zijn Formule 1-carrière bij British American Racing, ook wel bekend als BAR, voordat hij langere tijd actief was voor Renault. Komatsu is sinds 2016 actief voor Haas.
Haas bedankt Steiner voor bewezen diensten
Teameigenaar Gene Haas stond in een statement stil bij het vertrek van Steiner. 'Ik wil om te beginnen Günther Steiner bedanken voor al zijn harde werk in de afgelopen tien jaar en ik wens hem het beste voor de toekomst', aldus Gene Haas. 'Als organisatie was het duidelijk dat we onze prestaties op het circuit moesten verbeteren. Door Ayao Komatsu aan te stellen als teambaas hebben we techniek fundamenteel centraal gesteld in ons management', zo geeft Haas aan dat Steiner het slachtoffer is geworden van de tegenvallende prestaties.
'We hebben enkele successen geboekt, maar we moeten consistent zijn in het leveren van resultaten die ons helpen om onze doelen als organisatie te bereiken. We moeten efficiënt omgaan met de middelen die we hebben, maar het verbeteren van onze ontwerpcapaciteiten vormt de sleutel tot succes als team. Ik kijk er naar uit om met Ayao samen te werken en er fundamenteel voor te zorgen dat we ons potentieel maximaliseren. Deze aanstelling reflecteert ons verlangen om op een hoog niveau te opereren in de Formule 1.
Haas kan verwachtingen in Formule 1 niet waarmaken
Steiner begon zijn Formule 1-carrière in 2001 bij Jaguar, dat aan het einde van 2004 werd overgenomen door Red Bull Racing. Steiner ging in op de uitnodiging van de Oostenrijkse energieblikjesfabrikant, waarbij Steiner een rol in het management vertolkte. Aan het einde van 2008 vertrok Steiner naar de NASCAR in samenwerking met Red Bull-oprichter Dietrich Mateschitz.
In de Verenigde Staten leerde Steiner teameigenaar Gene Haas beter kennen, en de Zuid-Tiroler werd als teambaas aangesteld toen Haas een Formule 1-team oprichtte in 2016. Het team kende in 2016 een vliegende start met meteen een zesde en een vijfde plek in de openingsraces, en eindigde in 2018 knap als vijfde bij de constructeurs.
Sindsdien is het bergafwaarts gegaan met het Amerikaanse team. In 2019 en 2020 eindigde Haas als negende en voorlaatste, terwijl 2021 een rampseizoen opleverde, zonder punten voor Mick Schumacher en Nikita Mazepin. 2022 zorgde voor een tijdelijke opleving met een achtste plek, maar in 2023 was Haas opnieuw de hekkensluiter, met weinig vooruitzichten op verbeteringen. Upgrades werden de afgelopen jaren maar mondjesmaat geïntroduceerd en werkten lang niet altijd naar wens, en het lijkt er nu op dat de uitgesproken teambaas verantwoordelijk gehouden wordt voor het gebrek aan resultaten.
Ook technisch directeur vertrekt
Eerder op de dag werd al bekendgemaakt dat technisch directeur Simone Resta ook vertrekt bij Haas, naar zeggen uit onvrede. Geruchten over het vertrek van Steiner lekten eerder op de dag al uit, aangezien de naam van de Italiaan verdwenen was op de website van het team, waar enkel nog de namen van teameigenaar Gene Haas, coureurs Kevin Magnussen en Nico Hülkenberg, en reservecoureur Pietro Fittipaldi terug te vinden waren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties