Ayao Komatsu is na de eerste twee races van het nieuwe seizoen ‘behoorlijk tevreden’ over de vooruitgang die zijn team heeft geboekt. Vooral wat betreft hét probleem van 2023, namelijk de hoge bandenslijtage, ziet de teambaas dat de Amerikaanse renstal belangrijke stappen heeft gezet.
De testdagen in Bahrein eind februari stonden voor Haas voornamelijk in het teken van het aanpakken van het bandenprobleem waar het team in 2023 voortdurend op vloekte. Door de focus te leggen op de long runs en te experimenteren met de afstellingen van de VF-24 wilde de Amerikaanse renstal een duidelijk beeld krijgen waar het probleem precies zat. Twee races later lijkt Haas alvast vooruitgang te hebben gemaakt. Tot blijdschap van teambaas Komatsu, die wel nuchter blijft en weet dat het seizoen nog jong is.
'We hebben ons tijdens de testdagen op onze grootste zwakte van vorig jaar geconcentreerd, namelijk ons racetempo', bevestigde Komatsu. Dat meldt de Nederlandse tak van Motorsport.com. 'Na de eerste twee races op twee intrinsiek verschillende circuits en onder heel andere omstandigheden, zijn we behoorlijk tevreden dat we een stap vooruit hebben gezet. Totdat we vier races hebben gereden op vier verschillende circuits met verschillende banden en klimaten, kunnen we echter nog geen concrete conclusie trekken. Maar Bahrein en Djedda zijn alvast twee heel verschillende circuits en in beide races hebben we sterk gepresteerd. Dat is positief.'
Eerste punt is binnen voor Haas
In Bahrein werd er nog niet gescoord, in Saoedi-Arabië wel. Nico Hülkenberg mocht daar Kevin Magnussen voor bedanken, en met name diens defensieve teamwerk. De Deen kreeg, met al twee tijdstraffen van tien seconden op zak, de opdracht om de achtervolgende concurrentie in dergelijke mate op te houden, dat zijn ploeggenoot een pitstop kon maken zonder zijn positie te verliezen en uit de punten te vallen. P10 was het resultaat voor de Duitser.
'Het was ontzettend belangrijk om in Djedda een punt te scoren', blikte Komatsu terug. 'Na de testdagen realiseerden we dat we met minstens vier andere teams om de laatste punten zouden strijden. Na de openingsrace in Bahrein was ik niet helemaal tevreden, aangezien ik het gevoel had dat we met een betere strategie beter hadden kunnen doen. In Saoedi-Arabië deden we dat wel en maximaliseerden we onze kansen door Kevin een gat voor Nico te laten creëren.'
Wat heeft Melbourne in petto?
Volgende week staat ronde drie van het nieuwe kampioenschap op het programma. Het F1-circus reist af naar Australië en meer specifiek het Albert Park-circuit. 'Het downforceniveau is daar vergelijkbaar met dat in Bahrein, maar voor de rest is het een heel andere baan. In Sakhir draait alles om tractie, in Melbourne is het een mix.' Voor het komende raceweekend krijgen de teams de drie zachtste bandencompounds mee van leverancier Pirelli. En dat zal een uitdaging worden volgens Komatsu.
'In het verleden hadden we al problemen om de C5-banden (de zachtste compound, red.) aan de praat te krijgen tijdens de kwalificatie dus dat wordt interessant. Een andere grote factor is de graining, wat voorheen de grootste factor was wat betreft onze bandenslijtage. Daar hebben we tot dusver nog geen last van gehad in 2024, maar dit zal ongetwijfeld een nieuwe uitdaging worden voor ons komend weekend.', weet de teambaas.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties