Klachten over gripniveau veroorzaakt door hoge bandendruk: 'Nooit hoger geweest dan nu' Formule 1
Formule 1

Klachten over gripniveau veroorzaakt door hoge bandendruk: 'Nooit hoger geweest dan nu'

Klachten over gripniveau veroorzaakt door hoge bandendruk: 'Nooit hoger geweest dan nu'

Andrew Shovlin, hoofdingenieur bij Mercedes, heeft in gesprek met Sky Sports F1 gereageerd op de eerste vrije training voor de Grand Prix van Groot-Brittannië. Lewis Hamilton en George Russell bleven steken op de twaalfde en veertiende positie, maar waren de enige twee coureurs die geen rondetijd op de zachtste band reden. Volgens Shovlin heeft het team dan ook nog wel het een en ander achter de hand gehouden.

Mercedes heeft ook dit weekend weer een upgrade meegenomen, en daar lag in de eerste sessie de focus van het team. 'We hebben ons op het testprogramma gericht in de eerste vrije training, en in de tweede vrije training zullen we een normaler schema aanhouden', vertelt Shovlin. 'We hebben de nieuwe voorvleugel hier, dus we hebben wat verschillende dingen uitgeprobeerd. We hebben niet met de zachte banden gereden, en het lijkt erop dat we daarmee nog best wel wat sneller kunnen gaan.'

De verschillende coureurs, waaronder ook Max Verstappen, klaagden over het gebrek aan grip in Silverstone. Volgens Shovlin ligt dat aan de hoge bandendruk die de teams van Pirelli moeten aanhouden. 'De bandendruk is nooit hoger geweest dan nu. De banden worden flink belast in de hogesnelheidsbochten. We hebben hier in het verleden wat spannende races gehad', wijst Shovlin op de bandenproblemen in onder andere 2013 en 2020. 'Waarschijnlijk is het gedaan om dat soort problemen tegen te gaan.' Zoals in onderstaande tweet van Pirelli te zien is, is de minimale bandendruk bij de voorbanden 26,5 psi, en bij achterbanden moeten de teams minimaal 23,0 psi aanhouden.

Mercedes hoopt op beterschap na Oostenrijkse tegenvaller

De eerste indruk van de nieuwe voorvleugel van Mercedes is goed, geeft Shovlin aan: 'Qua rondetijden lijkt het een stap in de juiste richting, maar we moeten de data nog beter bestuderen.' Het team hoopt op een beter resultaat dan in Oostenrijk, waar Mercedes niet verder kwam dan een zevende en achtste plek. 'Als je circuits zou mogen kiezen die je liever van de kalender afhaalt, zou Oostenrijk daar één van zijn voor ons zijn. Dat circuit heeft een aantal bochten die niet gunstig zijn voor ons. Onze doelen zijn ongewijzigd, maar natuurlijk maak je slechte races mee. Het was een lastig weekend, maar die horen erbij', weet ook Shovlin. 'Normaal gesproken komt de auto tot leven op zondag, alleen in Oostenrijk niet.'

Gedurende de sessie heeft het team van Mercedes in ieder geval al vooruitgang weten te boeken. 'We moeten aan de balans werken. Lewis (Hamilton, red.) was blijer aan het einde van de sessie dan in het midden van de sessie, maar sommige veranderingen kun je niet tijdens de sessie zelf doorvoeren.' Shovlin reageerde ook nog op de contractsituatie van de 38-jarige Brit, al kwam hij uiteraard niet met groot nieuws. 'Hij is heel toegewijd. We weten waar Lewis toe in staat is, vooral in een goede auto. Hoe langer hij door kan gaan, hoe beter het is.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws