Kan Verstappen met poleposition een einde brengen aan bijzondere kwalificatiestatistiek? Formule 1
Formule 1

Kan Verstappen met poleposition een einde brengen aan bijzondere kwalificatiestatistiek?

Kan Verstappen met poleposition een einde brengen aan bijzondere kwalificatiestatistiek?

De afgelopen elf edities van de Grand Prix van Mexico kenden maar liefst elf verschillende polesitters, een record in de Formule 1. Geen enkele coureur heeft in de afgelopen jaren dus twee keer de eerste startplek voor de Grand Prix op zondag kunnen bemachtigen. In 2022 pakte Max Verstappen nog de poleposition. Als het aan de statistieken van het Autódromo Hermanos Rodríguez ligt pakt de Nederlander aankomende zaterdag in Mexico-Stad dus geen pole.

De Grand Prix van Mexico staat als sinds 1963 op de Formule 1-kalender en kent wat dat betreft een rijke geschiedenis. Jim Clark was de eerste coureur die een poleposition pakte op het circuit in Mexico-Stad. Dat deed hij vervolgens nog twee keer achter elkaar. Naast de Britse drievoudig wereldkampioen hebben Ayrton Senna en Nigel Mansell ook meerdere keren vanaf poleposition de Grand Prix in Mexico mogen aanvangen. In de eerdere edities van de race in het thuisland van Sergio Pérez vond er dus nog niet zoveel variatie plaats betreffende wie de pole pakte.

De Grand Prix van Mexico 1989 leek daar echter verandering in te brengen. Senna mocht de race dat jaar vanaf poleposition beginnen, maar vanaf elke editie daarna startte een andere coureur vanaf de eerste startplek. Zo was Gerhard Berger in 1990 de polesitter, Riccardo Patrese in 1991 en Mansell in 1992. Vanaf 1993 tot en met 2014 heeft de Grand Prix van Mexico niet op de kalender gestaan. Het circuit verkeerde in slechte staat en dat werd bewezen door onder andere Senna die in 1992 de controle verloor over zijn bolide nadat hij over een paar flinke hobbels reed.

Vanaf 1989 tot heden elke keer een andere coureur op pole

Het circuit was bij de rijders wel geliefd, maar meerdere coureurs klaagden over het asfalt dat niet aan de eisen voldeed. Als gevolg kwam de Formule 1 pas 23 jaar later weer terug in Mexico. Tussendoor had toenmalig Formule 1-CEO Bernie Ecclestone wel het één en ander verkondigd over een mogelijke terugkeer van de Grand Prix van Mexico, maar meer dan een praatje was het niet geworden. Het was de bedoeling dat Autódromo Hermanos Rodríguez in 2014 gastheer zou worden van een race, maar het circuit was toen nog niet gereed.

In 2015 vond de eerste Grand Prix van Mexico in het hybride-tijdperk van de koningsklasse plaats. In 2020 werd de race afgelast vanwege de COVID 19-pandemie. Verstappen is de laatste polesitter tot nu toe.

2015 - Nico Rosberg

2016 - Lewis Hamilton

2017 - Sebastian Vettel

2018 - Daniel Ricciardo

2019 - Charles Leclerc

2021 - Valtteri Bottas

2022 - Max Verstappen

Het opvallende is dat Verstappen in de afgelopen vijf edities slechts één poleposition heeft gepakt, maar wel de Grands Prix van 2017, 2018, 2021, en 2022 heeft gewonnen. In 2019 zette Verstappen in Q3 wel de twee snelste rondetijden neer, maar kreeg hij een gridstraf vanwege te snel rijden onder gele vlaggen, iets wat hij na afloop zelf aangaf tegenover de media.

Het lijkt voor de Nederlander dus niet uit te maken of hij wel of niet op poleposition start in Mexico. De statistieken lijken te zeggen dat er tijdens de Grand Prix van Mexico 2023 weer een andere polesitter komt. Daarbij behoren Sergio Pérez, George Russell, Carlos Sainz en de McLaren-coureurs tot de voornaamste kandidaten. Verstappen bekommert zich echter niet zo om de cijfers en de statistieken achter het racen, dus het is zeer waarschijnlijk dat de Nederlander zich daar helemaal niets van aantrekt.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Kan Verstappen met poleposition een einde brengen aan bijzondere kwalificatiestatistiek?
Verstappen heeft al vier keer gewonnen in Mexico, waarvan drie keer zonder pole. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Andere circuits betreffende polepositionstatistieken niet op gelijke hoogte met Mexico

Er is nog nooit een circuit geweest dat meer dan elf verschillende polesitters in opeenvolgende jaren. Het Italiaanse Monza kent vanaf 2017 bijna elke keer een andere polesitter, Lewis Hamilton pakte in 2017 de poleposition en in 2020 opnieuw. Voorafgaand aan de Grand Prix van Italië 2017 stond de zevenvoudig wereldkampioen ook al drie keer op pole. In Monaco zien we ook regelmatig wel een andere coureur op pole, maar ook het stratencircuit kan niet dezelfde statistieken als Mexico bereiken. Vanaf 2017 waren er vijf verschillende coureurs op poleposition, waarvan Charles Leclerc twee keer. Verstappen is de laatste die een pole pakte in Monaco.

Imola kan ook een klein beetje meedoen, vanaf 2003 kent de Grand Prix van Emilia Romagna bijna elke keer een andere polesitter. Imola, of toenmalig nog de Grand Prix van San Marino, verdween na het 2006-seizoen van de kalender en keerde als invaller tijdens de pandemie in 2020 weer terug. Imola is gebleven, en mocht ook gastheer zijn van de edities van 2021 en 2022. Sinds 2003 hebben Michael Schumacher, die ook in 2006 de poleposition in handen had, Jenson Button, Kimi Raïkkönen, Bottas, Hamilton en Verstappen vanaf P1 de Grand Prix mogen aanvangen. Of Mexico de huidig reeks voort kan zetten, zal zaterdag rond middernacht bekend zijn.

Bekijk de Grand Prix van Mexico live via F1TV of Viaplay!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws