Haas heeft een aantal aanzienlijke wijzigingen aangebracht aan het Formule 1-team voorafgaand aan het 2025-seizoen. De veranderingen omvatten niet alleen een nieuw rijdersduo maar ook de rest van het operationele gedeelte van het team. Teambaas Ayao Komatsu spreekt van een zeer ingrijpende wijziging, en pronkt met een belangrijke primeur: de aanstelling van een vrouwelijke race-ingenieur.
Haas gaat het 2025-seizoen in met een compleet nieuw rijdersduo, bestaande uit rookie Oliver Bearman, en Esteban Ocon, die in 2024 zijn samenwerking met Alpine beëindigde. Daarnaast zijn de meest opvallende verandering in de structuur van de Amerikaanse renstal de promoties van twee race-ingenieurs, die hun vorige rol als performance-ingenieur achter zich hebben gelaten. Hierbij gaat het om Laura Müller, die de race-ingenieur van Ocon zal zijn, en Ronan O'Hare, die zal werken met Bearman.
Müller wordt de eerste vrouwelijke race-ingenieur in de geschiedenis van de sport. Daarmee is haar promotie niet alleen belangrijk voor Haas, maar ook voor de diversiteit en inclusiviteit waar de sport naar streeft. Ze vergezelt een klein aantal andere belangrijke, vrouwelijke ingenieurs op de pitmuur, zoals Hannah Schmitz van Red Bull Racing. Voorheen was Ruth Buscombe, ervaren strateeg, ook altijd op de pitmuur te zien, tot ze haar werk neerlegde en F1TV-analiste werd.
Müller werkt sinds 2022 bij Haas, en was eerst simulatoringenieur. De Duitse zal het eerste aanspreekpunt worden voor Ocon tijdens de sessies. 'Haar werkethiek, vastberadenheid en technische kennis zijn erg goed, dus we geloven dat zij de juiste persoon is voor Esteban', reageert Komatsu tegenover Formula1.com. 'Als je kijkt naar de persoonlijkheden, dan zie je dat Esteban diezelfde vastberadenheid heeft. Dus ik denk dat ze het wel goed met elkaar zullen vinden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Komatsu met veel vertrouwen
De Japanner gaat zijn tweede jaar als teambaas van de Amerikaanse renstal tegemoet en kijkt ernaar uit om met het gewijzigde team meer stappen te zetten. 'Wat Laura echt goed kan, is dat wanneer ze een probleem ziet, ze diep graaft en niet stopt bij het eerste antwoord. Sommige mensen stoppen zodra ze een oplossing denken te vinden. Ze heeft een goede werkethiek in de zin dat, wanneer ze de eerste oplossing vindt, ze beseft dat er nu tien nieuwe vragen zijn om te beantwoorden', looft Komatsu.
'Ik ben het meest onder de indruk van haar vastberadenheid', knikt hij. 'Als je kijkt naar hoeveel vrouwelijke ingenieurs we op kantoor hebben, dan is dat zeker meer dan voorheen, maar het is niet zo dat ik Laura koos omdat ze een vrouw is. Nationaliteit, geslacht, het maakt ons niet uit. Het werk dat iemand levert, is het enige dat telt. Hoe je in het team past, hoe je de prestaties kunt maximaliseren, dat is belangrijk', aldus de Haas-teambaas.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Sportief directeur is ook eindelijk aangewezen
Naast Müller heeft Haas nog een belangrijke vrouw aangesteld. Carine Cridelich zal vanaf 1 maart bij het team komen vanuit haar huidige functie bij Red Bull. Zij wordt hoofd strategie. Daarnaast heeft Haas vanaf 2025 ook eindelijk een sportief directeur. Mark Lowe zal die taak overnemen van teammanager Peter Crolla. 'Wat veranderd is, is het team aan de circuitzijde', legt Komatsu uit. 'Het is een enorme verandering, maar ik voelde dat dit een van de zwakke plekken was vorig jaar. Naarmate de auto competitiever werd, werd dat des te duidelijker.'
De Japanner wees naar een aantal weekenden in 2024 waarin ze belangrijke punten verloren, zoals in Bahrein. 'Zo vaak, onder druk, leek het niet te functioneren zoals we wilden. Nogmaals, het gaat niet alleen om de mensen, maar ook om de hoeveelheid training die we kunnen geven, enzovoort.' Haas is ook van plan om aan het einde van januari een voorstel voor te legen aan teameigenaar Gene Haas om dingen betreffende het hoofdkwartier in Banbury aan te passen. Dat betekent mogelijk dat Haas naar een nieuwe locatie gaat verhuizen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties