Mark Hughes is in zijn column erg te spreken over Max Verstappen, de Formule 1-analist zegt in in column bij The Race dat de Nederlander de Ferrari van Sainz op meesterlijke wijze achter zich heeft gehouden.
Hughes steekt van wal met de prestatie van Sainz en Ferrari: 'De Ferrari van Carlos Sainz was misschien zelfs iets sneller in de Canadese Grand Prix, maar niet genoeg om het nadeel van de achterstart te overwinnen. Snel genoeg om Max onder intense druk te zetten en om de dingen enigszins gespannen te maken op de Red Bull pit-teller, maar dat is alles.'
'Sainz, die keihard pushte en zijn banden tegen de muur liet glijden, was altijd in de buurt, klaar om te profiteren, en zette onderweg de snelste ronde neer. Maar zonder ooit sterk genoeg te zijn om de zaak te forceren. Als Charles Leclerc volledig had kunnen meedoen, was het misschien anders gelopen', zo begint Hughes.
Verstappen controleerde de race
Daarna gaat de analist verder in op Verstappen. 'Wat we in feite kregen was een meesterlijke Verstappen gecontroleerde prestatie, die het werk tot in de perfectie deed om voor de vijfde keer in de laatste zes races te winnen. Met Verstappen en Sainz als enige vertegenwoordigers van hun teams in de top 10, lag er direct achter hen veel voor het grijpen. Mercedes vulde die plaatsen gemakkelijk genoeg op, Lewis Hamilton voor George Russell', schrijft Hughes.
'Verstappen werkte de herstart prachtig af en schoot weg, wanhopig proberend om buiten het DRS-bereik van de Ferrari te komen in de volgende twee ronden. Maar het lukte hem niet. Sainz was vlak bij hem. De achtervolging was ingezet. Hun strijd was niet langer een stap verwijderd, maar Verstappen kon zich niet losmaken van de DRS-gestuurde Ferrari. Het was een omgekeerde race van het late Leclerc-Verstappen gevecht in Jeddah. Alleen was zelfs DRS niet genoeg om een makkelijke route te maken', vervolgt Hughes.
Verstappen maakt geen fouten
Hughes sluit af door te zeggen dat Sainz de druk er zo hoog op had zitten dat Verstappen zich fouten kon permitteren: 'Het enige wat nodig was geweest, was een geblokkeerd wiel van Verstappen of een beetje te veel gas bij het uitkomen van een langzame bocht, en Sainz had misschien de kans gekregen waar hij zo hard voor aan het pushen was. Maar Verstappen was absoluut foutloos, volledig onder controle, zelfs als hij niet kon ontsnappen. Hij had 16 ronden dit te verduren en Sainz was nooit buiten de DRS-zone.'
'Sainz wisselde zijn batterijgebruik per ronde af, in een poging Verstappen te dwingen zijn batterij op te gebruiken. Maar Max had altijd genoeg tempo om het spaarzaam te gebruiken. Zijn snelheid bij het uitkomen van bocht 8/9 chicane, in en door de haarspeldbocht was wat hem de tijd gaf dat hij nodig had om niet te gulzig te zijn met zijn batterijgebruik. Zo werd Sainz gedwarsboomd na elke aanval', sluit Hughes af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties