Hughes analyseert de RB18: 'Door drie factoren werd deze wagen de beste van de grid' Formule 1
Formule 1

Hughes analyseert de RB18: 'Door drie factoren werd deze wagen de beste van de grid'

Hughes analyseert de RB18: 'Door drie factoren werd deze wagen de beste van de grid'

Aan de hand van de ijzersterke RB18 wist Red Bull Racing dit seizoen zowel de rijders- als de constructeurstitel te winnen. Na een ietwat roestige start, kwam de bolide echt tot leven en toonde zich betrouwbaar en bovenal snel. Na twintig races heeft Red Bull al zestien overwinningen op zak, waarvan veertien op naam van Max Verstappen. Hiermee zal de RB18 de geschiedenis ingaan als een va de meest succesvolle wagens aller tijden. Waarom de wagen zo goed is, analyseert Mark Hughes op de officiële website der Formule 1.

'De RB18 is een meesterlijke respons op de radicale regelveranderingen, die bij veel teams voor problemen hebben gezorgd', zo opent Hughes zijn analyse. Bij Red Bull is onder leiding van Adrian Newey en een ijzersterk team met veel ervaring, een wereldprestatie geleverd. 'Newey heeft al ervaring met het bouwen van auto's met grondeffect, waardoor Red Bull waarschijnlijk enkele grote gevaren heeft kunnen omzeilen', zo verwijst Hughes naar het porpoising, waar veel andere teams wel last van hebben. 'We moeten echter niet denken dat het alleen Newey is die de wagen zo goed heeft gemaakt. Zijn input is vooral gericht op de vering, die ook extreem goed is.'

Met de krachtbron van Honda achterin, die krachtig, betrouwbaar en compact is, heeft Red Bull al een klein voordeel te pakken. 'Door de compacte motor kon Red Bull een unieke sidepod ontwerpen met een grote uitsnede aan de voorkant om de luchttoevoer naar de vloer te optimaliseren.' Uiteindelijk onderscheidt Red Bull zich met de RB18 voornamelijk op drie gebieden: de vloer, de vering en de ontwikkelingssnelheid.

'Red Bull heeft het volledig anders aangepakt'

Door de herintrede van het grondeffect, is de vloer van nog groter belang geworden dit seizoen. In het midden van de vloer zit een platte kiel. Aan weerszijden daarvan zijn er tunnels waardoor de lucht stroomt. 'De snelheid waarmee de lucht door deze tunnels stroomt en de luchtdrukverschillen tussen de onder- en bovenkant van de auto zorgen voor veel downforce.' Red Bull heeft het met dit onderdeel anders aangepakt dan de andere teams. 'Veel andere teams hebben een soort druppelvormige centrale kiel, terwijl Red Bull een minder uniforme vorm heeft gekozen. Daarnaast zijn de tunnels hoger dan bij de andere teams en zijn deze wat meer afgerond aan de top.'

De combinatie van deze dingen zorgt ervoor dat de luchtstromen over de volledige lengte van de tunnel constant blijft. 'Red Bull heeft het volume van de tunnels over de hele lengte consistent gemaakt ,waardoor de luchtstromen erg constant lopen. Hierdoor stuitert de auto ook amper.' Daarnaast biedt het concept ook veel mogelijkheden om de rijhoogte te veranderen. 'Red Bull kan per circuit de luchtinlaten tunen door een paar slimme trucs. Tel dit op bij de tolerantie voor verschillende rijhoogtes en je hebt een erg sterke allround-bolide. Met de verschillende afstellingen konden ze het centrum van de druk naar voren en naar achteren verschuiven, afhankelijk van wat nodig was.'

'Sterke combinatie met zachte vering'

Net als McLaren koos Red Bull ervoor om met de nieuwe regels te gaan voor een pullrod-vering aan de voorkant een een pushrod-vering aan de achterkant. 'Dit brengt twee voordelen met zich mee. Allereerst worden de luchtstromen aan de voorkant minder verstoord en aan de achterkant geeft de pushrod-installatie meer stijfheid en mogelijkheden voor een lichtere mechanische installatie.' Doordat de remleidingen gestandaardiseerd werden voor dit seizoen, was het voordeel van de pullrod-ophanging, het meer ruimte hebben voor de remleidingen, ook verdwenen.

De vering aan de achterkant van de auto bracht Red Bull bovendien een van de meest krachtige wapens. 'Doordat die vering erg soepel is, kan Red Bull veel doen met de rijhoogte en komt de auto bij hoge snelheid erg laag te liggen. Dit verlaagt de luchtweerstand en verklaart waarom Red Bull zo snel is op de rechte stukken. Zij konden ook met een soepelere vering werken, omdat ze geen last hadden van het porpoising-effect.' Aan de voorkant heeft Newey met een slimmigheid ook een dominante constructie bedacht. 'De vering heeft meerdere aanknopingspunten met het centrale gedeelte in plaats van een punt. Hierdoor is de vering weliswaar zwaarder, maar meer flexibel en stabiel.'

'Hoge ontwikkelingssnelheid kenmerkt Red Bull'

Zowel op aerodynamisch- als op gewichtsvlak heeft Red Bull de RB18 snel doorontwikkeld dit seizoen. 'De wagen begon ver boven het minimumgewicht. Veel van het overgewicht zat aan de achterkant van de auto, waardoor deze meer onderstuur had. Hier was vooral Verstappen niet blij mee.' Na enkele updates had de RB18 al veel gewicht verloren, hetgeen resulteerde in makkelijke tijdswinst. 'Door het gewichtsverlies aan de voorkant van de wagen, kwam het zwaartepunt meer naar achteren te liggen. Hierdoor kon ook op aerodynamisch vlak de nadruk op meer naar achteren worden geschoven.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws