Red Bull Racing gaat in 2025 verder zonder twee hooggeplaatste medewerkers. Vorig jaar kondigden Jonathan Wheatley en Adrian Newey hun vertrek aan, en zal Max Verstappens race-ingenieur Gianpiero Lambiase een breder takenpakket krijgen. Teambaas Christian Horner zegt dat er geen reden is voor paniek en legt uit hoe Red Bull nu verdergaat. Daarnaast vertelt hij meer over de verantwoordelijkheden van Lambiase.
Voorafgaand aan de winterstop vertelde Horner al dat er binnen het team geen sprake is van onrust betreffende het ontslag van zowel Newey als Wheatley. De twee Red Bull-leden waren al bijna twee decennia onderdeel van het team, maar besloten dat het na het 2024-seizoen tijd werd om een nieuwe uitdaging te zoeken. Newey heeft die uitdaging bij Aston Martin gevonden, waar hij rond mei 2025 aan de slag zal mogen gaan. Wheatley is ondertussen al begonnen als teambaas bij Audi.
'Er zijn slechts twee mensen vertrokken en Adrian is al sinds Miami weg, dus we hebben hem niet meer gezien', stelde Horner. 'Die twee namen zijn bekende namen, en daarom hebben ze zoveel indruk gemaakt', zei de Brit, om te verklaren waarom iedereen erover praatte. 'De show must go on, en ik denk dat we genoeg kracht en diepte in het team hebben. Jonathan stapt in 2025 van de pitmuur, maar verder blijft alles hetzelfde.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Horner laat na de jaarwisseling daarom weten dat het team geen heropbouwfase ingaat. 'Dat zou een te heftige term zijn voor twee mensen die zijn vertrokken', zegt hij tegenover Motorsport.com. 'Het is een evolutie, en iets dat al een tijdje op de planning stond. Het was een deel van het plan', benadrukt de teambaas. Red Bull, die het 2024-kampioenschap afsloot als derde, heeft verdere structurele veranderingen aan het managementteam doorgevoerd.
Lambiase en Verstappen blijven een duo
Zo krijgt Lambiase, de ingenieur van Verstappen, promotie. Hij zal vanaf dit jaar head of racing zijn. Binnen die functie krijgt hij de taken om alle aspecten van de raceafdeling, inclusief de strategie, prestaties en operaties tijdens een raceweekend, te coördineren. 'Hij blijft nog steeds met Max werken, hij neemt alleen een bredere rol op zich nu hij een stap omhoog doet', legt Horner uit. Naast Lambiase heeft strategy engineer Stephen Knowles de rol gekregen van head of sporting regulations.
Hij overziet de communicatie met de FIA en zal ervoor zorgen dat het team voldoet aan de regels van de Formule 1. Senior ingenieur Richard Wolverson neemt de rol van head of racing operations over. 'Dit is gewoon een natuurlijke progressie binnen het team van deze mensen', vervolgt Horner. 'Het is geweldig, want dit biedt hen unieke kansen. Soms blijft een organisatie ook stilstaan als er geen veranderingen plaatsvinden. Ik denk dat dit een fantastische kans is voor velen om progressie te boeken. Zij verdienen die kansen ook.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen maakt zich niet druk
Verstappen benadrukte begin 2024 nog dat het voor hem belangrijk was dat alle sleutelfiguren op hun plek zouden blijven. Dat is helaas niet zo goed gelukt. 'Dat is niet gelukt, nee!' lachte Verstappen tijdens het weekend in Singapore. 'Maar als iemand wil gaan, dan moet diegene gaan. We kunnen niemand blokkeren in zo'n beslissing', wist Verstappen ook. De Nederlander benadrukte na de Grand Prix van Abu Dhabi zijn vertrouwen in het team.
De ingenieurs waardeerden op hun beurt de betrokkenheid van de viervoudig wereldkampioen, die in 2025 ongetwijfeld net zo gemotiveerd aan de slag zal gaan. De eerste positieve berichten uit de windtunnel zijn al binnen. Red Bull hoopt alle problemen met de auto van 2024 opgelost te hebben, om Verstappen een auto te geven waarmee hij zijn vijfde opeenvolgende titel kan pakken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties