Bij Red Bull Racing hebben ze ondertussen al een lange lijst van rijders zien passeren die het team hebben zien groeien. Max Verstappen wordt wellicht de meest indrukwekkende rijder in de geschiedenis van Red Bull. Wat zeker ook de geschiedenisboeken zal halen, is de weg die Red Bull heeft afgelegd vanaf de oprichting om uiteindelijk de top van de Formule 1 te bereiken. Vitantonio Liuzzi heeft ook een stukje bijgedragen aan dat proces.
De Italiaan reed in 2005 voor Red Bull en rakelt bij de Inside Line podcast op hoe hij bij het team beland is. 'Ik had een paar connecties bij Jaguar, toen Jaguar het team kocht, een paar jaar voor het Red Bull werd. Mijn eerste test deed ik bij Williams. De zoon van Sir Frank, Jonathan, was een grote fan van mij. Hij maakte mijn droom werkelijkheid en gaf me een eerste kans om te testen in Valencia. Ik voerde ook besprekingen met Flavio Briatore, maar dan kwam Red Bull.'
Liuzzi de perfecte Red Bull-ambassadeur
Ondanks de contacten bij andere mensen met naam en faam, was Liuzzi er snel uit naar welk team hij wou. 'Ik zag bij Red Bull een andere mentaliteit, een andere aanpak, een andere manier van werken. Ik was altijd dol op Red Bull, want ik ben een persoon vol adrenaline. Ik doe allemaal gekke dingen in het leven. Ik was de perfecte ambassadeur voor Red Bull, want het is dit type merk dat perfect past bij mijn levensstijl.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Liuzzi ging in de podcast ook dieper in op welk type rijder Helmut Marko bij het team wou. De Oostenrijker was volgens Liuzzi net op zoek naar dat soort coureurs, naar autopiloten die er volop voor wilden gaan, zonder enige vrees. Liuzzi behoort naar eigen zeggen dus in die categorie en in de loop van de geschiedenis zijn er nog velen in zijn voetsporen getreden. Red Bull staat in zijn optiek voor lef, maar ook voor menselijkheid.
Dietrich Mateschitz maakte veel indruk
'Er was van in het begin een bepaalde empathie en dat is waarom we gingen samenwerken. Het project van meneer Mateschitz was van in het begin heel futuristisch. Er was sprake van een zekere empathie, het was niet enkel puur zakelijk.' De medeoprichter van Red Bull heeft veel indruk gemaakt. 'Als je met meneer Mateschitz sprak, wist je dat hij hij toen niet veel kennis had van de Formule 1-wereld, maar je merkte dat hij een visionair was. Hij had het idee om heel veel te investeren in dit project. Op dat idee ben ik verliefd geworden.'
Het Red Bull van 2025 is niet meer te vergelijken met dat van 2005. Liuzzi had ook nooit kunnen denken dat het team zo groot zou worden. 'Het team is nu vijf keer groter dan toen ik arriveerde in Milton Keynes. Het is een enorm groot bedrijf, de fabriek is ongelooflijk. Ik had me niet kunnen inbeelden dat ze zo'n grote stap zouden zetten.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties