Voordat Gianpiero Lambiase en Max Verstappen een duo werden, werkte Lambiase met een aantal andere coureurs. De ingenieur werkte voor Force India, tegenwoordig Aston Martin, voorafgaand aan zijn overstap naar Red Bull Racing, en werkte daar met Vitantonio Liuzzi. De Italiaan wilde één ding heel graag verbeteren: het stuur. Hij is er nog steeds trots op dat hem dat is gelukt.
Lambiase begon zijn carrière bij Jordan in 2005, het team dat uiteindelijk Midland Racing werd, vervolgens Spyker heette, en toen Force India werd. Liuzzi kende een korte carrière bij Red Bull en zusterteam Toro Rosso, om vervolgens ook bij Force India te belanden. In 2010 was Lambiase de ingenieur van de Italiaan. Liuzzi zag destijds een groot gebrek in de cockpit en wilde dat, letterlijk en figuurlijk, met twee handen aanpakken. 'Ik ben nog steeds trots op het stuur dat je ziet in de Aston Martin-bolide, want dat stuur heb ik ontworpen', glundert Liuzzi in de Inside Line-podcast.
'In de beginjaren hadden we zo'n klein stuurtje, het leek wel een speeltje. Ik zei: nee, jongens, het is onmogelijk om een auto die zo zwaar is, zo te besturen met dit stuurtje', vervolgt de Italiaan. Hij drong aan op veranderingen, en deed dat bij Lambiase. 'Dus ik begon dingen te tekenen, en ik had GP als ingenieur, die nu met Max Verstappen werkt. Ik drong constant aan dat het veranderd moet worden, dus ik begon dingen te ontwerpen op papier, ik vond wat rubberen onderdelen, wat houten onderdelen, en maakte een mock-up.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Knutselpakket van Liuzzi werd gewaardeerd
De Italiaan vond dat het tijd was voor een verandering en ontwierp daarom zelf een stuur om het team te laten zien wat hij graag wilde en wat voor een coureur handig was. 'Die mock-up die ik maakte, bestond uit alle knoppen, de draaischakelaar, de schakelflippers. Ik veranderde de positie van alles omdat de ergonomie van het stuur zo belangrijk was', gaat Liuzzi verder. 'En ik zette iedereen in het team onder druk. Maar wat ik geweldig vond aan het team was dat ze zeiden: oké, we doen het (zijn ontwerp implementeren, red.).'
Force India had het destijds niet breed, dus waardeerde Liuzzi het heel erg dat het team hem serieus nam. 'Niets was onmogelijk. Zelfs toen we geen geld hadden, hadden we het hart en de slimme hersens binnen het team. Ik ben zo trots om te zien dat het team is uitgegroeid tot waar ze nu zijn', zegt de oud-coureur. Liuzzi reed in de jaren 2009 en 2010 voor Force India en vertrok daarna naar HRT voor zijn laatste jaar in de koningsklasse. In 2010 heeft hij in vijf races punten kunnen scoren voor Force India.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Bracht honderden uren door in de windtunnel met de ingenieurs'
Liuzzi herkent zijn ontwerp nog altijd als hij de onboards bekijkt van de Aston Martin-bolides. 'Dan zeg ik altijd: ik ken dat stuur. Misschien heb ik de eerste versie die ik heb gemaakt nog wel ergens thuis liggen', zegt hij. Liuzzi noemt zichzelf een 'freak' omdat hij zo geïnteresseerd was in alles wat met techniek te maken had. Hij was graag betrokken bij het ontwikkelingsproces van de auto. 'Ik bracht veel tijd door in de windtunnel omdat ik een freak was', lacht de voormalig Red Bull-coureur. 'Ik wilde altijd begrijpen hoe de aerodynamica werkte, waarom de auto sneller ging.'
Hij vond het dan ook geen probleem om lange dagen door te brengen op de fabriek. 'Ik bracht honderden uren door in de windtunnel met mijn ingenieurs. Het was een geweldige tijd', glundert Liuzzi. Hij wordt vervolgens gevraagd of het mogelijk is dat hij die eerste versie van het stuurtje nog terugvindt. 'Ik moet even kijken, want dat weet ik niet zeker. Of dat GP, mijn race-ingenieur met wie ik dagelijks aan de telefoon hing, het misschien nog heeft. Ik zal het even moeten checken, inmiddels zijn er al meer dan twaalf jaren voorbijgegaan!'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties