Christian Horner wil af van de vele regels die de FIA oplegt voor het rijden van een out-lap. De teambaas van Red Bull Racing denkt dat het bestuursorgaan niet naar de oorzaak van het probleem kijkt, maar met de nieuwe regels alleen maar doekjes voor het bloeden biedt. Het grootste probleem ligt in de ogen van Horner vooral bij bandenleverancier Pirelli en de kennis die de teams hebben over het rubber.
Dit weekend zijn er gridstraffen uitgedeeld aan coureurs die in de weg reden bij de uitgang van de pitstraat. Coureurs mogen wel langzaam rijden aan de linkerzijde om een gat te laten vallen, maar dat deden George Russell, Pierre Gasly en Esteban Ocon niet voldoende. De regels van de FIA konden al op stevige kritiek rekenen van de meeste coureurs. Zo snapt Max Verstappen totaal niet wat de bedoeling is van de regels en vindt hij het heel erg gevaarlijk.
Teambaas Horner voegt zich toe aan het lijstje met tegenstanders. De Brit denkt dat een diepgeworteld probleem in de Formule 1 de oorzaak is van de huidige discussie. 'We maken het gewoon te ingewikkeld', geeft Horner aan tegenover Autosport. 'Er is een regel voor het verlaten van de garages, het rijden in de pitstraat en het verlaten van de pitstraat. We moeten teruggaan naar de basis: waarom moeten de coureurs deze out-laps op deze manier doen? Ga naar de echte oorzaak van het probleem.'
De teambaas van Red Bull kijkt vooral naar Pirelli. De out-laps zijn vooral bedoeld om de banden in het juiste werkvenster te krijgen. Dit moet volgens Horner niet de bedoeling zijn. 'Is het de bandenspanning? Is het de bandentemperatuur? We moeten naar de kern van het probleem gaan, want dit is iets wat vijftig jaar geleden geen probleem was in de Formule 1. Dus waarom is het nu een kwestie? Voor mij gaat het erom naar de oorzaak te kijken. Deze regels zijn een doekje voor het bloeden.'
Horner: 'Banden zijn een soort zwarte kunst'
Dat er nog veel te leren valt over de banden, is niet zo gek. De Formule 1 zorgt ervoor dat de teams niks te weten te komen over de constructie van de banden, aangezien deze telkens weer meegaan met Pirelli. 'Ik denk dat je veel slimme ingenieurs hebt die altijd op zoek zijn naar een voordeel, en banden zijn een soort zwarte kunst. Het is echt een kunst om de banden in het juiste werkvenster te krijgen. Je begrijpt dan wel waarom er zoveel werk wordt gestoken in de voorbereiding van de banden', aldus Horner.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties