Max Verstappen won maar liefst negentien keer afgelopen seizoen. Zijn teamgenoot Sergio Pérez mocht twee keer op het hoogste schavotje en zo kwam het totaal van Red Bull Racing op maar liefst 21 zeges. Er stond in 2023 duidelijk geen maat op de Oostenrijkse renstal, die volgens velen de beste F1-bolide uit de geschiedenis van de sport hadden ontwikkeld. Teambaas Christian Horner blikte in de Sky Sports F1 Podcast onder meer terug op wat de überdominante RB19 precies zo sterk maakte.
Verstappen werd er tijdens de laatste Grand Prix van het seizoen zowaar emotioneel van. Zijn laatste rondjes in de RB19, de auto waarmee hij zo'n 95% van de races van het seizoen won en zich voor de derde keer op rij tot wereldkampioen kroonde, vielen hem zwaar. Ook Horner neemt met enige pijn in het hart afscheid van het huzarenstukje van Adrian Newey en co. 'Het is een stukje geschiedenis. Wat we hebben bereikt (met deze wagen) is ongelooflijk. Veel componenten waren trouwens afkomstig van de eerdere RB18. Een deel van het chassis, van de ophanging en van de versnellingsbak waren hetzelfde. Ongeveer 60% van de auto heeft ook in 2022 geracet. Dat maakt het nog specialer dat we zoveel records hebben gebroken.'
Een seizoen zoals het vorige, waarin Red Bull van race 1 tot 22 domineerde, zullen de andere teams maar al te graag willen vermijden in 2024. De concurrentie zal ongetwijfeld dichter willen komen en dus kan de constructeurskampioen niet bij de pakken blijven zitten. Dat roept de vraag op: hoeveel sneller kan deze wagen, of beter gezegd de RB20, nog worden? 'Je kan altijd verbeteren', gaf Horner aan. 'Daar draait het om in de Formule 1. Er zijn nog dingen die beter kunnen en daar mikken we op bij het ontwerpen van de nieuwe auto. Het gaat om de marginal gains die je moet blijven najagen', aldus de Britse teambaas.
De relatie en samenwerking tussen Red Bull en AlphaTauri
Door de dominantie van de RB19 zou men kunnen verwachten dat de auto van AlphaTauri, het zusterteam van Red Bull, ook vooraan zou moeten kunnen meedraaien. Dat was echter niet het geval. Ondanks dat beide teams bepaalde onderdelen mogen 'transfereren', opereren de renstallen alsnog onafhankelijk van elkaar. Horner legt uit. 'Wat de coureurs betreft: zowel Daniel Ricciardo als Yuki Tsunoda zijn coureurs van Red Bull Racing. Ze kunnen beiden door ons worden opgeroepen als we ze nodig hebben.'
'Daarnaast hebben we ook dezelfde shareholders', ging Horner verder, 'maar we opereren onafhankelijk van elkaar. Ze (AlphaTauri, red.) genieten voordelen omwille van de onderdelen die we mogen transfereren. Dan hebben we het over de versnellingsbak en de ophanging. Maar dat is niet anders dan de samenwerking tussen McLaren en Aston Martin met Mercedes, of die tussen Haas en Ferrari. AlphaTauri ontwerpt hun eigen auto en gebruikt hun eigen ideeën.'
Als we Horner mogen geloven, zal AlphaTauri - de naam van het team zal wellicht volgend jaar niet meer dezelfde zijn - ook volgend seizoen kunnen rekenen op bepaalde Red Bull-onderdelen en dus stelden ze bij Sky Sports zich de vraag of de AT-bolide op de RB19 zal lijken. 'Ik ben zeker dat wel meerdere auto's op die van ons zullen lijken', antwoordde Horner ludiek. De Brit beseft maar al te goed dat zijn team een doelwit op de rug zal hebben komend seizoen, maar dat neemt hij er maar al te graag bij.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties