De ontwikkeling van de RB20 verloopt volgens planning, heeft Red Bull Racing-teambaas Christian Horner laten weten. Hoewel de RB19 de lat hoog heeft gelegd, gaat Horner het seizoen optimistisch in, aangezien Red Bull hard heeft gewerkt om bepaalde zwakke plekken van de dominante RB19 weg te werken.
Horner geeft in gesprek met PlanetF1 aan dat de ontwikkeling van de RB20 voorlopig volgens plan verloopt. 'Voor zover dat mogelijk is, ja', reageert de 50-jarige teambaas. 'We hebben tegenwoordig niet meer veel testdagen voor het seizoen, dus er zijn veel dingen waar we ons dan mee bezig moeten houden en dingen die we willen afwerken. Dit is altijd een drukke periode van het jaar in de fabriek, als het aankomt op het plannen voor het aankomende seizoen.'
Hoewel de RB20 in eerste instantie niet door de crashtest kwam, vertelt de Brit dat dit geen reden is tot zorgen. 'Je zal altijd uitdagingen tegenkomen onderweg, maar als je niet op de limiet zit, dan doe je ook niet hard genoeg je best', aldus de teambaas van Max Verstappen en Sergio Pérez. De RB20 zal op 15 februari voor het eerst aan het publiek getoond worden, al ontbreken dan vermoedelijk nog de technische hoogstandjes, die pas op het circuit te bespeuren zullen zijn.
Horner reageert op optimistische simulatorcoureur
Formule E-kampioen Jake Dennis, die in Abu Dhabi de RB19 van Verstappen mocht besturen in de vrije training, liet eerder optekenen dat de verwachtingen voor de RB20 torenhoog zijn, en Dennis verwacht dan ook dat Verstappen zonder al te veel moeite kampioen wordt. Horner stelt zich uiteraard wat politiek correcter op. 'De auto is een evolutie, geen revolutie, en het is nog altijd een simulator en dus een virtuele wereld. Natuurlijk wil je graag een goede correlatie zien tussen het circuit en de simulator, en bij ons is die correlatie in de afgelopen jaren ook heel redelijk geweest. Hopelijk zetten we stappen vooruit, maar de stopwatch liegt nooit, en we zien pas op het circuit hoe we ervoor staan.'
Of de RB20 dan ook weer records van de RB19 kan aanscherpen, is nog maar de vraag. 'De toekomst zal het uitwijzen, maar de RB19 is de succesvolste auto uit de geschiedenis van de Formule 1, dus de RB20 zal het niet makkelijk krijgen om dat te evenaren. Er zijn echter altijd dingen die je bijleert in deze tak van sport. De RB19 had bepaalde elementen die we konden verbeteren en het team heeft hard eraan gewerkt om dat in de ontwerpfase tijdens de winter aan te passen.'
'Dat is onmogelijk om te zien', zegt Horner als hem gevraagd wordt naar de tijdwinst ten opzichte van de RB19. 'We zien het vanzelf als we de auto het circuit opsturen. Het heeft allemaal weinig waarde als iemand anders meer progressie boekt, en we drie tienden langzamer zijn. Het is allemaal vrij subjectief in deze periode van het jaar. Ik weet zeker dat iedereen erop gebrand is om ons dit jaar te verslaan, en waarom zouden ze dat ook niet zijn? We kunnen ons alleen op ons eigen werk richten. In de fabriek heeft iedereen het nu erg druk, terwijl we ons voorbereiden op een belangrijk jaar met een recordaantal races en evenementen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties