Het budgetplafond is een onderwerp waar veel Formule 1-teams mee in de maag zitten. Dit seizoen mag er per team 140 miljoen dollar worden uitgeven, en volgend jaar gaat dat bedrag zelfs naar 135 miljoen. Maar door de inflatie lopen de kosten flink op en vinden meerdere teambazen dat er een verhoging moet komen, anders zijn sommige teams misschien wel genoodzaakt om races te gaan missen.
'Er is voor ons geen manier om eronder te blijven', begint Mattia Binotto op de persconferentie voorafgaand de Grand Prix van Monaco tegenover onder meer F1Maximaal.nl. 'Ik ben er zeker van dat wij eroverheen gaan. Als we niet meer dan 5 procent boven het huidige budgetplafond gaan zitten, dan wordt dat gezien als een kleine overtreding. Maar wat is een kleine overtreding in geval van overmacht?', vraagt Binotto zich hardop af.
Zo'n overtreding, in het geval van Binotto, kan flinke gevolgen hebben voor Ferrari. In de reglementen zijn verschillende mogelijke straffen opgenomen bij het overtreden van de budget cap met minder dan 5 procent, die erg uiteenlopen van elkaar. Het kan gaan om een berisping, aftrek van constructeurs en/of rijderspunten, een rijverbod voor een bepaald aantal races, beperkingen op het testen en een verlaging van het budgetplafond.
'Ik heb geen idee wat de stewards erover zullen beslissen', gaat Binotto verder over de mogelijke straffen. 'Maar ik denk niet dat er voor ons, en voor veel andere teams, een manier is om binnen het budgetplafond te blijven, en zelfs mensen ontslaan. Dat lijkt mij geen goede keuze. We zitten al in de zomer, dus tegen de tijd dat ze het willen verbeteren, is het voordeel ervan al verdwenen (door de inflatie, red.).'
Binotto is van mening dat de teams niet moeten letten op het budgetplafond, waardoor ze risico lopen om eroverheen te gaan. 'Dat is voor mij het belangrijkste, want dat zal slecht zijn voor het financieel regelement. Als we op een punt komen dat we deze overtreden, dan denk ik dat er een debat zal volgen over het nut ervan. Dan zullen we ook gaan bespreken of een financieel reglement de moeite waard is.'
Horner: 'We willen duidelijkheid hebben'
Christian Horner sluit zich volledig aan bij Binotto. 'We willen niet dat er een drempel is van 5 procent voor een kleine overtreding. Wat is de straf voor zo'n overtreding? We willen er geen spelletje van maken. Ik denk dat we duidelijkheid nodig hebben, en snel. Het is namelijk niet eerlijk dat wij worden gegijzeld door een paar teams die niet effectief omgaan met het budgetplafond.'
'Toen het eens werden over het budgetplafond, had niemand verwacht dat de wereld er nu zo voor zou staan', vervolgt Horner. 'We weten niet eens wat die inflatie in de tweede helft van het jaar zal doen. We zien allemaal dat de kosten van levensonderhoud en energierekeningen stijgen. Dus we hebben de FIA nodig om hier snel actie op te ondernemen, want we naderen alweer het midden van het jaar.'
Dat er haast achter zit om hiernaar te kijken, benadrukt Horner nog maar eens. 'Ik denk dat we ook een verantwoordelijkheid hebben tegenover onze werknemers. We hebben vorig jaar afscheid moeten nemen van veel werknemers die lang in dienst waren, om zo aan het budgetplafond te kunnen voldoen. Dat was nog voordat er inflatie was, en we moeten niet weer de druk voelen om veel mensen te ontslaan.'
Het is een situatie waar de komende tijd goed naar gekeken moet worden, ook al is misschien niet iedereen het ermee eens, vindt Horner. 'Ik hoop dat gezond verstand zal zegevieren. Het is duidelijk een situatie die niemand van ons had kunnen voorzien, waardoor de kosten omhoog zijn gedreven. We moeten praktisch gezien gewoon tot een verstandige oplossing komen', besluit Horner.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties