Mattia Binotto is kort ingegaan op de problemen die zijn team in Barcelona kende. Met de uitvalbeurt van Charles Leclerc verloor het team kostbare punten, maar de teambaas vertrouwt erop dat de problemen zijn opgelost. Hij kijkt verder vooruit naar de kwalificatie en ook gaat hij in op de slechte relatie van Leclerc met het racen in zijn thuisland. Tot slot pleit de Italiaan voor verhoging van de budgetcap en geeft hij aan dat er gesprekken zijn over een salarisplafond.
In Barcelona verloor Ferrari kostbare punten door met name de uitvalbeurt van Leclerc. Een vrijwel zekere overwinning kreeg ineens een vervelende wending toen de turbo het begaf en de Monegask moest uitvallen. Binotto kan op de persconferentie tegen onder meer F1Maximaal weinig kwijt over de problemen die het team kende. 'Ik kan er niet veel over vertellen. We hebben het geanalyseerd. De turbo en MGU-H zijn beschadigd, maar we hebben het gefikst.'
Hoewel Ferrari erg sterk voor de dag kwam op de vrijdag in Monaco, wil Binotto zeker nog geen voorschot nemen op de poleposition, want dat is absoluut geen zekerheid. 'Ik denk het niet. Als je kijkt naar vorig jaar toen we op pole stonden, waren er meerdere coureurs die pole konden pakken. Je moet vertrouwen hebben om met de auto kort langs de muren te rijden. We hebben een goede auto', zo is hij wel zelfverzekerd over het materiaal dat het team tot haar beschikking heeft.
Toch blijft het een vraagteken, want volgens de teambaas is het prinsendom niet per se een locatie die Ferrari goed ligt. 'Monaco is voor ons niet het beste circuit, we zijn snel in de langzame bochten, maar dit circuit is heel specifiek.' Wel beseft Binotto dat het team er dit jaar wel de auto voor heeft en er dus zeker mogelijkheden liggen om wel op de eerste plaats te staan na zaterdag. 'We hebben een auto waarmee we pole kunnen halen, maar zeker weten doe je nooit.'
Leclerc moet gefocust blijven
Voor Leclerc is racen in zijn thuisland tot op heden geen succes geweest, maar zijn teambaas stelt dat de Monegask zeker geen tactieken uit de kast moet halen en gewoon zijn ding moet gaan doen. 'Er zijn geen tactieken, hij moet gefocust blijven op zijn thuiscircuit. Er is veel afleiding, maar als hij in de auto zit moet hij gefocust blijven. De enige tactiek is om geconcentreerd te blijven, dus laten we het hopen', zo hoopt hij op een goede afloop voor zijn coureur dit weekend.
Budgetcap omhoog, salarissen omlaag
Door de inflatie die er in de hele wereld gaande is, pleiten verschillende teams voor verhoging van de budgetcap nu ook de kosten van de teams toenemen. Binotto sluit zich daarbij aan. 'Ik ben het ermee eens, net als vele teams. Ik weet zeker dat veel van ons problemen hebben met de budgetcap, het zou een schande zijn als een sport als de F1 wordt gedicteerd door de budgetcap. Het enige wat wij kunnen doen als F1 is onze verantwoordelijkheid nemen en de budgetcap uit te breiden.'
De inflatie is nou eenmaal hoog en daar hebben zeker de topteams erg veel last van, zo stelt Binotto. 'De inflatie van 6% is erg hoog. Ik denk dat alle topteams zeer binnenkort het uitgavenplafond zullen bereiken. Het zou verkeerd zijn om een kampioenschap te laten beslissen door het budgetplafond', zo vindt de Italiaan dat het plafond omhoog moet om het zo op de baan de kunnen uitvechten.
Daarnaast heeft de Italiaan ook bevestigd dat er gesprekken gaande zijn om een salarisplafond in te voeren in de Formule 1, om zo de excessieve salarissen de kop in te drukken. 'Maar die discussies kosten tijd, je hebt te maken met bestaande contracten', zo laat de teambaas weten waar een pijnpunt zit bij het er doorheen drukken van deze nieuwe regel, waar eerder het kamp Verstappen zich al sterk tegen uitsprak.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties