Hoe werkt het F1 sprintrace-weekend? Formule 1
Formule 1

Hoe werkt het F1 sprintrace-weekend?

Hoe werkt het F1 sprintrace-weekend?

Komend weekend wordt voor het eerst geëxperimenteerd met een sprintrace-format in de koningsklasse van de autosport. Dit format zal het weekend aanzienlijk opschoppen qua tijden van de sessies, maar ook reglementair. Zo vinden we nieuwe sessies en regels terug. F1Maximaal zet alle veranderingen op een rijtje en legt uit hoe het sprintrace in zijn werking treedt.

De Formule 1 zal dit jaar bij drie weekenden het sprintrace-format testen, waarvan het weekend op Silverstone de eerste is. Ook bij de Italiaanse en mogelijk de Braziliaanse GP wordt het sprintformat getest. Het nieuwe format brengt een nieuw element met zich mee: de coureurs rijden een sprintrace op zaterdag, waarvan de uitslag de startgrid op zondag (bij de normale race, red.) bepaalt.

Hoe ziet het sprintrace-weekend eruit?

Op vrijdag trappen de teams en coureurs zoals normaal af met de eerste vrije training van het weekend. Later op de dag vindt de kwalificatie voor de startgrid van de sprintrace plaats. Deze kwalificatie heeft hetzelfde format zoals we gewend zijn, dus met Q1, Q2 en Q3. Wie hier poleposition haalt, staat dus vooraan bij de sprintrace.

Deze sprintrace zal plaatsvinden op zaterdag, later op de dag. Vóór de sprintrace hebben de coureurs nog de tijd om te oefenen in de tweede vrije training van het sprintrace-weekend. Na de vrijdag- en de zaterdagsessies blijft alleen nog de 'normale' race over, deze zal zoals vanouds plaatsvinden op zondag. Het weekend in Groot-Brittannië ziet er als volgt uit.

Tijden en sessies GP van Groot-Brittannië

Sessie Datum Tijd
Eerste vrije training Vr 16 juli 15.30u - 16.30u
Kwalificatie Vr 16 juli 19.00u - 20.00u
Tweede vrije training Za 17 juli  13.00u 14.00u
Sprintkwalificatie Za 17 juli 17.30u - 18.00u
Race Zo 18 juli 16.00u

Hoe treedt de sprintrace in zijn werking?

Op vrijdag hebben de teams zich gekwalificeerd volgens de normale gang van zaken. Het verschil is alleen dat ze zich niet hebben gekwalificeerd voor de hoofdrace, maar voor de sprint-kwalificatie op zaterdag. Ook krijgt de snelste coureur in Q3 géén poleposition achter zijn naam te staan: de officiële pole wordt namelijk gewonnen tijdens de sprint-kwalificatie.

De sprintkwalificatie op zaterdagmiddag zal een race zijn van 100 kilometer (ongeveer een derde van de normale race, red.), zónder verplichte pitstops. De bedoeling is dat de coureurs hier vol gas naar de eindstreep gaan, dit zal ongeveer 25 tot 30 minuten duren. Zoals eerder benoemd is het eindresultaat van deze sprintrace de startgrid van de zondagrace, maar er zit nog een voordeel aan hoog eindigen op zaterdag: WK-punten.

Op zaterdag zullen er namelijk zes punten verdeeld worden. De winnaar van de sprintrace krijgt drie WK-punten, de nummer twee krijgt er twee en de nummer drie krijgt één puntje. Er wordt in de sprintrace geen WK-punt uitgedeeld voor de snelste raceronde. Op zondag, bij de hoofdrace, blijft de puntenverdeling zoals we gewend zijn, inclusief een punt voor de snelste raceronde.

En de regels van Parc Fermé?

Hier ontstond ook bij de teams enige verwarring en soms frustratie. Tijdens de eerste vrije training mag er vrijblijvend gesleuteld worden aan de bolides, maar hierna duiken de teams de 'standaard' kwalificatie in. Vanaf deze sessie gelden de parc fermé-regels al, wat dus betekent dat bij teams tijdens de tweede training (op zaterdag) niet meer mogen sleutelen aan hun auto.

In eerste opzicht lijkt de sessie dan nutteloos, maar de tweede vrije training is vooral belangrijk voor de longruns van de teams. Tijdens een longrun wordt de auto toch niet meer aangepast, dus de gevolgen voor de teams vallen mee. Sommige teams kijken alsnog op tegen deze regels, gezien het nadelig kan zijn voor de slijtage van bijvoorbeeld de versnellingsbak. Teams rijden tijdens de vrije trainingen vaak met een 'ouder' model, om vervolgens de kwalificatie en race in te duiken met een onderdeel die minder slijtage kent. Dit kan dus na VT1 niet meer in de sprintweekenden.

Ook de bandenreglementen veranderen

Gedurende het weekend gelden er ook wat andere regels met het kiezen van de Pirellibanden. In de eerste vrije training mogen de coureurs maar twee setjes banden gebruiken. Tijdens de vrijdagse kwalificatie krijgen de rijders vervolgens vijf setjes softbanden om zich op te kwalificeren voor de zaterdag. Hierna mogen de teams de banden voor de rest van het weekend uitkiezen, dit gaat als volgt:

  1. Teams kiezen één set banden voor de tweede vrije training
  2. Teams kiezen één set banden voor de sprintrace
  3. Uit de overige banden kiest het team twee sets voor de race, hierbij mogen teams kiezen op welke compound ze starten

Wat gebeurt er bij uitvalbeurten en crashes in de sprintrace?

Het is nog niet officieel, maar naar alle waarschijnlijkheid moeten coureurs die uitvallen tijdens de sprintrace achteraan sluiten op de startgrid van de zondag. Stel coureur A valt als eerste uit, staat hij op zondag als P20 op de grid. Als coureur B een ronde later uitvalt, dan start hij vanaf P19, enzovoorts. Deze regels zullen echter vlak voor het GP-weekend bekend worden gemaakt, dit kan dus nog gaan verschillen.

Ook hebben de FIA en de FOM een financiële tegemoetkoming geregeld voor de teams. Elk team krijgt een bedrag van 500.000 dollar (ongeveer 422 duizend euro, red.) om te compenseren met mogelijke schade tijdens de sprintraces. Dit bedrag wordt eenmalig uitgekeerd voor alle sprintraces op de 2021-kalender.

Tijdens het Grand Prix-weekend van Groot-Brittannië gaan we zien of de sprintraces een succes worden. Het format is in ieder geval zo gedetailleerd mogelijk uitgedacht en veel teams staan dan ook achter de testweekenden in seizoen 2021. Pas na de drie weekenden wordt bepaald of de sprintraces terug zullen keren in 2022 en de jaren daaropvolgend.

Door: Marnik Kok

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws