Hoe Red Bull met een 'onmogelijke' strategie de GP van Bahrein makkelijk naar zich toe trok Formule 1
Formule 1

Hoe Red Bull met een 'onmogelijke' strategie de GP van Bahrein makkelijk naar zich toe trok

Hoe Red Bull met een 'onmogelijke' strategie de GP van Bahrein makkelijk naar zich toe trok

Red Bull Racing wist door een afwijkende strategie de Grand Prix van Bahrein nog makkelijker naar zich toe te trekken. Max Verstappen en Sergio Pérez reden twee stints op de softs, terwijl andere teams dit niet als een optie zagen. De strategie van Red Bull laat dan duidelijk het voordeel van de Oostenrijkse renstal zien wat betreft bandenmanagement. Desondanks bleef Red Bull van de mediums af, ondanks dat ze makkelijk over hadden kunnen stappen naar de band met de gele wang.

Red Bull is na de race vooral geroemd vanwege de lage bandenslijtage, iets waarmee het team een flink gat slaat naar de concurrentie. Hierdoor kon de Oostenrijkse renstal ook een unieke strategie gebruiken. 'Red Bull had gemakkelijk de race kunnen winnen met drie gebruikte sets mediums', schrijft Auto, Motor und Sport. 'De RB19 was de enige auto in het veld waarop Pirelli's zachtste compound snel genoeg was tijdens de twee stints, zodat er later slechts één keer overgestapt hoefde te worden naar de harde band.'

Het verloop van de race werd dan ook een grote teleurstelling voor de concurrentie. Na de eerste stint van elf ronden was de voorsprong van Verstappen elf seconden op Ferrari en na nog eens een stint van 22 ronden was de voorsprong al opgelopen tot achttien seconden. Er was verbazing bij zowel Ferrari als Mercedes. 'Die strategie was onmogelijk voor ons', meldde Frédéric Vasseur. 'Voor ons was de soft-hard-hard-strategie vanaf het begin de enige optie', aldus een ingenieur van Mercedes.

Waarom ontweken F1-teams de mediums?

Ondanks dat Red Bull de race ook had kunnen eindigen op een set mediums, besloot het team de band met de gele wang niet aan te raken. Alleen vanwege een wanhoopspoging trok McLaren de mediums uit de kast. Er is een verklaring waarom de mediums verder niet werden aangeraakt. 'De harde band was de C1. Dit is de nieuwe compound die Pirelli heeft ontwikkeld. Deze zit veel dichter bij de C2 qua grip dan de oude C1. De band is niet langzamer, maar wel duurzamer. Dus de hards waren duidelijk beter dan de mediums', concludeert een Mercedes-ingenieur.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws