De vrijdag en de zaterdag in Singapore leverden totaal verschillende plaatjes op: Max Verstappen en Lewis Hamilton waren op vrijdag nog nergens, maar starten na een goede kwalificatie 'gewoon' in de top drie. Charles Leclerc was juist op vrijdag sterk, maar Ferrari liet het op zaterdag liggen. De enige constante factor is vooralsnog polesitter Lando Norris. Weet de Brit zijn favorietenrol waar te maken, of kan Verstappen bij de start al toeslaan?
Dat wordt duidelijk in de Grand Prix van Singapore, die om 14:00 uur Nederlandse tijd van start gaat met een opwarmronde. Gezien het tijdsverschil van zes uur met Singapore worden de bewoners van de stadstaat vanaf 20:00 uur 's avonds getrakteerd op de net wat minder hard brullende motoren dan in het verleden. Net als in 2023 rijden de coureurs over een aangepaste circuitconfiguratie, waardoor de Grand Prix voor het eerst vier DRS-zones heeft.
Grote kans op Safety Cars
Als de coureurs enkele minuten na de start van de opwarmronde hun plek weer innemen, vinden we de twee voornaamste titelkandidaten terug op de eerste startrij, met jager Norris voor prooi Verstappen. De tweede startrij kleurt Petronas-groen, met Hamilton voor teamgenoot George Russell. Oscar Piastri heeft met een vijfde startplek werk aan de winkel, maar voor de echte inhaalraces moeten we kijken naar Charles Leclerc, Carlos Sainz, en Sergio Pérez. Deze coureurs zullen blij zijn met de introductie van de vierde DRS-zone.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
In het verleden tikte de Grand Prix van Singapore regelmatig het maximum van twee uur aan race-tijd aan, maar sinds de aanpassingen in 2023 is het circuit wat korter, maar vooral sneller geworden. De coureurs moeten 62 ronden afwerken op het Marina Bay Street Circuit, wat zonder onderbrekingen ongeveer een uur en veertig minuten in beslag zal nemen. Een Grand Prix zonder Safety Cars is echter nog nooit voorgekomen in Singapore, dus crashes kunnen voor een latere finish zorgen, vlak voor 16:00 uur Nederlandse tijd.
Spanning in het kampioenschap
Met Verstappen weer op de eerste startrij, zal de spanning in het kampioenschap verder toenemen. Hoeveel risico durven Verstappen en Norris te nemen, vooral in gevecht met elkaar? Norris staat 59 punten achter de Nederlander, met zeven Grands Prix te gaan, en kan het zich haast niet veroorloven om achter zijn concurrent te eindigen. Bij de constructeurs staat McLaren er als nieuwe leider beter voor, vooral nu Ferrari en Red Bull Racing geen vlekkeloze kwalificatie kenden. Weet Red Bull in ieder geval Ferrari op afstand te houden?
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties