Na een spannende kwalificatie maken de coureurs en de teams zich op voor het laatste onderdeel op de planning in Mexico: de Grand Prix zelf. Carlos Sainz heeft na een ijzersterke kwalificatie de poleposition weten te bemachtigen, en hij zal Max Verstappen op zijn hielen hebben tijdens de run naar de eerste bocht. Lando Norris zal de race aanvangen vanaf P3. Het lijkt erop dat dat de ingrediënten zijn voor (mogelijk) wat vuurwerk tijdens de start. Om 21:00u Nederlandse tijd gaan de lampen uit.
In de aanloop naar de kwalificatie had Verstappen het waarschijnlijk niet geloofd als iemand hem had verteld dat hij op de eerste startrij zou staan op zondag. De Nederlander heeft op vrijdag amper kunnen rijden vanwege problemen met de RB20, die vooral in VT2 kampte met motorproblemen. Verstappen heeft waarschijnlijk maar vier à vijf rondjes gereden, dus hij moest in VT3 het programma van drie trainingen in zestig minuten zien te proppen. Hoewel het wellicht onmogelijk leek, is dat toch wel aardig gelukt, want Verstappen prikte zijn bolide tussen Sainz en Norris op de eerste startrij.
Sainz was eigenlijk de man van de dag, aangezien hij er twee ongelooflijke ronden uit wist te persen in Q3, waarbij hij een stuk sneller was dan de concurrentie. Teamgenoot Charles Leclerc kreeg het dan ook niet voor elkaar om een rondje zo goed aan elkaar te knopen als de Madrileen, waardoor hij op zondag zal starten vanaf P4. Verstappen verwacht echter wel dat Ferrari, net als in Austin, behoorlijk sterk zal zijn, dus hij lijkt ook rekening te houden met Leclerc achter zich. Sainz weet in ieder geval dat Verstappen niet zal inhouden in de eerste bocht, dus zal hij zelf ook flat out gaan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Race pace Red Bull nog een vraagteken
Aangezien Verstappen op vrijdag geen long runs heeft kunnen rijden, moest hij die op zaterdag nog doen, De drievoudig wereldkampioen heeft een long run van ongeveer zeven ronden gereden waarbij hij consistent in de lage 1:22-ers reed. McLaren en Ferrari waren in VT1 en VT2 allebei sneller, Sainz en Norris reden namelijk in de hoge 1:21-ers, en waren zo'n vier à vijf tienden sneller dan Verstappen. Hoe dan ook zag het programma van Red Bull Racing er heel anders uit, omdat ze data moesten vergaren in de derde vrije training, waardoor het de vraag is hoe representatief die stint was.
Verstappen gaf zelf aan dat hij serieus rekening houdt met Ferrari, aangezien Leclerc en Sainz in Austin ook al aan de horizon verdwenen. Daar kampte hij toch nog met wat balanswisselingen en liep de RB20 niet zo hard op de harde band als het team op had gehoopt. Hoe dan ook sloegen de aerodynamische updates die Red Bull in Austin doorvoerde goed aan, en gaan ze ervan uit dat ze in Mexico ook zorgen voor een stabielere auto. Een goede pace kan thuisheld Sergio Pérez ook wel gebruiken, hij lag er na Q1 al uit en zal een behoorlijke inhaalrace moeten rijden om in de punten te eindigen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen en Norris wederom geen hulp van teamgenoten
Zowel Norris als Verstappen hoeft niet te rekenen op ondersteuning van een teamgenoot bij de start of in een gevecht. Pérez start op P18 en Oscar Piastri op P17, waardoor bijna het hele veld in een Red Bull-McLaren-sandwich zit. In Austin gebeurde dit ook al bij de sprintrace, en wist Pérez er op zondag ook niet bijzonder veel van te maken. Het is te hopen voor de Mexicaan dat hij zijn publiek nog kan bedanken voor hun steun, in de vorm van punten. Wie de Grand Prix van Mexico wint en of Pérez nog in de top tien eindigt, zullen we rond 23:00u Nederlandse tijd te weten komen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties