De tijdstraf van dertig seconden voor Kimi Räikkönen tijdens de Grand Prix van Emilia Romagna is redelijk onopgemerkt gebleven. Desondanks was het een belangrijk moment tijdens de race en had het zelfs voor Max Verstappen gevolgen kunnen hebben. Dat komt door een verwarrende regel die werd ingezet tijdens de safety car-herstart na de rode vlag. Het probleem: het was eigenlijk geen safety car-herstart. Hoe dat zit en waarom de straf van Räikkönen grote gevolgen had kunnen hebben voor Verstappen, licht F1Maximaal toe.
Als eerste is het belangrijk om te vermelden wat die straf was en waarvoor Räikkönen deze kreeg. Na de rode vlag ten gevolge van de aanvaring tussen Valtteri Bottas en George Russell moest de race weer worden hervat. Dat deden de zeventien overgebleven auto's achter de safety car vanuit de pitstraat. Lange tijd was het niet duidelijk of de race zo worden hervat met een staande of met een rollende start. De regel luidt namelijk dat er een staande start komt na een rode vlag-periode. Dat gebeurde dit keer niet, want wedstrijdleider Michael Masi koos voor een rollende start. De reden hiervoor was dat de linkerkant van de baan te nat was voor een staande start.
Dit was alleen geen safety car-fase. Het was een racehervatting na een rode vlag-periode en dan gelden ook de regels daarvoor. Dat betekent dat die ene ronde achter de safety car fungeerde als een opwarmronde zoals je dat ook hebt voor de start van een Grand Prix. Tijdens deze ronde spinde Räikkönen in de tweede bocht en verloor hij twee plekken: hij zakte van P8 naar P10. Bij een safety car-herstart mag je de verloren plekken niet weer terugpakken. Kijk maar naar Sergio Pérez, die eerder in de race precies dat deed nadat hij van de baan gleed en daarvoor een stop-en-go penalty kreeg van tien seconden.
Startprocedure verandert, de regels niet
Maar nogmaals: dit was geen safety car-herstart, maar een opwarmronde. Charles Leclerc spinde tijdens de opwarmronde van de race en mocht gewoon teruggaan naar zijn oorspronkelijke startplek. Het verschil hier alleen is dat er toen wel sprake was van een staande start. Nu zou er vanwege veiligheidsredenen een rollende start gedaan worden. Dat neemt alleen niet weg dat Räikkönen alsnog terug had mogen rijden naar zijn achtste 'startplek'. Hoewel er midden in de opwarmronde bekend werd gemaakt dat er een rollende start zou komen, zouden de regels niet ineens veranderen. Wat Leclerc deed, zou Räikkönen ook gewoon nog steeds mogen doen.
De verwarring ontstond dan ook bij zijn team. Over de boordradio liet Räikkönens ingenieur eerst weten dat hij wél de posities terug mocht pakken. Dat was alleen voordat er bekend werd gemaakt dat er een rollende start zou aankomen. Die aankondiging kwam namelijk in bocht zeven, terwijl de Fin zijn fout maakte in bocht twee. Toen eenmaal bekend werd dat de startprocedure toch anders zou verlopen dan verwacht kwam zijn ingenieur daarop terug. Volgens hem zou de coureur waarvoor hij verantwoordelijk is niet meer terug mogen gaan naar P8. Zijn ingenieur dacht hoogstwaarschijnlijk dat de regels van een safety car-herstart zouden gelden nu er een rollende start zou komen.
Hij zat fout. De wedstrijdleiding mag namelijk de startprocedure na een rode vlag invullen zoals zij dat willen zonder dat de regels veranderen. De ingenieur van de enkelvoudig wereldkampioen schatte de situatie compleet verkeerd in en maakte zo een flinke blunder. Het resulteerde in een tijdstraf van maar liefst dertig seconden voor de Fin. Hij moest namelijk gewoon zijn plekken terugpakken. De achtste plek waarop hij oorspronkelijk stond, was nog steeds zijn startplek, zelfs met de rollende start. Dat had hij moeten doen voor de eerste safety car-lijn op het rechte stuk. Dat deed hij niet en daarom had hij technisch gezien vanuit de pitstraat moeten starten. Dat deed hij ook niet en zo kreeg hij een gigantische tijdstraf waardoor hij na afloop van de Grand Prix buiten de punten viel.
Video | Räikkönen en Verstappen gaan de fout in bij herstart
Gevolgen voor Verstappen
Deze verwarring van Räikkönens ingenieur had gevolgen kunnen hebben voor Verstappen. Hij won uiteindelijk de race, maar hij ging wel een keer flink de fout in. Net als Räikkönen had de Nederlander een momentje tijdens deze tweede opwarmronde van de race. In de voorlaatste bocht verloor de 23-jarige de controle over zijn RB16B en stond hij met vier wielen op het gras naast de baan. Hij wist niet volledig te spinnen en kon snel weer terug de baan op gaan. Daarnaast nam Charles Leclerc, op dat moment tweede, niet de leidende positie over. Stel dat hij inderdaad zijn eerste plek was verloren op dat moment, dan had hij deze alsnog weer mogen overnemen. Zo luidt die regel bij de hervatting nou eenmaal.
Dan moest hij alleen wel snel zijn, want na de eerste safety car-lijn is het juist niet toegestaan om in te halen. Zou Verstappen daarvoor niet zijn positie teruggepakt hebben, dan was hij genoodzaakt om tevens vanuit de pitstraat te starten. Met nog de helft van de race te gaan, zou het een hele taak zijn geweest voor de Limburger om alsnog weer terug te komen naar P1. Gelukkig voor Verstappen wist hij zijn auto alsnog goed genoeg onder controle te houden en bleef hij aan de leiding. Ook had hij niet te maken met een ingenieur die in de war raakte, want dat had hem zomaar de overwinning kunnen kosten.
Door: Terrence Riepma
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties