Het F1-project van Jaguar was een flop: 'De auto was het grootste stuk stront ooit gebouwd' Formule 1
Formule 1

Het F1-project van Jaguar was een flop: 'De auto was het grootste stuk stront ooit gebouwd'

Het F1-project van Jaguar was een flop: 'De auto was het grootste stuk stront ooit gebouwd'

Guenther Steiner blikt terug op zijn tijd bij Jaguar. Het Formule 1-project van Jaguar wordt ook wel gezien als één van de grootste flops in de koningsklasse. In het nieuwe boek van de Haas-teambaas, getiteld Surviving to Drive, bespreekt de Italiaan zijn frustrerende tijd bij Jaguar en zijn samenwerking met Niki Lauda.

In 2001 kwam Steiner bij het project van Jaguar, in de hoop het team competitiever te maken in 2002. De Jaguar R3 was helaas toch een dramatisch slechte auto. 'Het was het grootste stuk stront dat ooit is gebouwd', schreef Steiner in zijn boek, geciteerd door Motorsport-Total.com. 'De auto was al ontwikkeld voordat Niki (Lauda, red.) en ik bij het project kwamen.' Lauda kwam iets eerder dan Steiner bij het project.

Steiner: 'Het grootste probleem waren de uitvalbeurten'

Voordat de huidige teambaas van Haas de overstap nam naar Jaguar, werkte hij bij de Ford Group in het World Rally Championship (WRC). Steiner geeft zelf aan dat hij en Lauda geen invloed konden uitoefenen op de ontwikkeling van de Jaguar R3. 'Het enige goede aan de auto, en dan bedoel ik ook echt het enige, was dat hij bijna geen downforce had, dus hij was prima op hogesnelheidscircuits zoals Monza', herinnert Steiner zich. 'Mits de auto het einde van de race haalde', voegt hij er nog aan toe.

Toch lukte het de coureurs van Jaguar wel om twee keer het podium te beklimmen. In Monza kwam Eddie Irvine als derde over de eindstreep. De andere keer was in Monaco in 2001. Jaguar behaalde slechts twee podiumplaatsen in de vijf Formule 1-seizoenen van 2000 en 2004. 'Het 2002-seizoen was verschrikkelijk', stelt Steiner. 'Eddie (Irvine, red.) finishte zes keer en viel tien keer uit. Dat was het grootste probleem van Jaguar. In vijf seizoenen is de auto 69 keer uitgevallen.'

Steiner: 'Ik had nog nooit zo'n boze man gezien'

Verder is Steiner totaal niet te spreken over de R3. 'Ik herinner me de presentatie van de wagen alsof het de dag van gisteren is', vertelt Steiner. 'De lancering van een F1-auto was toen al spectaculair, ondanks de waardeloosheid van de R3. Vlak voor de presentatie had Niki een vergadering met de ingenieurs en toen hij naar buiten kwam was hij woedend', herinnert Steiner zich. 'Blijkbaar was de R3 nog slechter dan de auto van het seizoen ervoor.'

Steiner herinnert het zich nog zo goed, door de emotie van Lauda. 'Ik heb in mijn hele leven nog nooit zo'n boze man gezien', vertelt Steiner. 'Hij rook bloed. Hij stond op het punt om voor honderd persmensen te verschijnen en moest vertellen hoe geweldig de auto was, terwijl het eigenlijk beter te vergelijken was met een drol.' Aan het einde van het jaar verlieten Lauda en Steiner het team. Na 2004 verkocht Ford het team uiteindelijk aan Red Bull Racing.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws