Negen duizendsten van een seconde. Dat was het uiteindelijke verschil tussen de zevende plek van Esteban Ocon en de achtste plek van George Russell aan het einde van de sprintrace. Toch leverde een gok voor droogweerbanden Russell het enige punt voor Mercedes op, aangezien teamgenoot Lewis Hamilton niet verder kwam dan een tiende positie. Russell heeft dan ook beduidend meer te vertellen aan Sky Sports F1 dan zijn oudere teamgenoot.
Russell was na elf ronden de eerste coureur die de pitstraat opzocht om zijn regenbanden in te ruilen voor de droogweerbanden. 'Het was absoluut tijd voor de slicks', zo was Russell overtuigd van de baancondities. 'Het is wel lastig om te zeggen met dertien ronden te gaan of je die verloren posities weer terug kan winnen, maar als je achter andere auto's rijdt, heb je veel last van spray. Het is dan moeilijk om vast te stellen of het nog echt nat is, maar uiteindelijk hebben we de juiste keuze gemaakt.'
De 24-jarige Brit kreeg in de kwalificatie voor de sprintrace te maken met technische problemen, waardoor hij als vijftiende moest beginnen. 'Na een slechte kwalificatiesessie, bid je dat je dit soort omstandigheden krijgt. Als ik in de top vijf had gestaan, had ik daar waarschijnlijk anders over gedacht. Naar mijn mening is de sprintrace te kort en bij normale baancondities zou het een saaie race zijn geweest. Misschien moeten ze de coureurs verplichten om op de zachte banden te rijden zodat je meer bandendegradatie hebt.'
De Mercedes-coureur deelde ook nog hoe hij zich voelde nadat hij op de droogweerbanden was overgestapt. 'Het lastigste gedeelte is bij het uitrijden van de pitstraat, dat is het natste gedeelte van het circuit. We rijden de baan allemaal droog, maar er is niemand die dat in de pitstraat doet.' Zodra Russell zijn banden op temperatuur had gekregen, was hij veruit de snelste coureur op de baan, en uiteindelijk kwam hij meters tekort om Ocon nog in te halen.
Hamilton had de snelheid om op het podium te staan
Teamgenoot Hamilton was korter van stof, en zag vanaf zijn achttiende startplek weinig kansen meer. 'Het was een dagje uit. Ik was vrij snel vanmorgen, dus ik had makkelijk in de top vijf kunnen staan. In de race had ik op het podium moeten staan of daar dicht bij in de buurt, met de snelheid die wij hadden. Vandaag mocht het niet zo zijn, dus ik heb gewoon van onze race genoten. Het maakt niet zoveel uit, we hebben wat punten laten liggen. Morgen probeer ik om de Ferrari's bij te houden', vertelt Hamilton, die dan met een vijfde positie over een betere startpositie beschikt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties