Haas debuteerde in 2016 in de Formule 1, en werd acht jaar lang geleid door de excentrieke en uitgesproken Günther Steiner. De Zuid-Tiroler kreeg aan het begin van dit jaar te horen dat zijn contract niet verlengd zou worden, en de vrijgekomen plek werd intern opgevuld door Ayao Komatsu. Sindsdien lijkt Haas een stap vooruit te hebben gezet, merkt voormalig wereldkampioen Damon Hill op.
Haas schoot in 2016 uit de startblokken: Romain Grosjean eindigde in de debuutrace in Australië als zesde, en een race later troefde de in Zwitserland geboren coureur een jonge Max Verstappen, toen nog rijdend voor Toro Rosso, af in de strijd voor de vijfde plek. In 2018 volgde het hoogtepunt van het Amerikaanse team, met een vijfde plek bij de constructeurs, maar sindsdien ging het bergafwaarts. In de afgelopen vijf seizoenen eindigde Haas één keer als achtste, twee keer als negende en voorlaatste, en tweemaal als hekkensluiter.
In 2023 pakte Haas wel nog twaalf punten, maar nadat het team wederom als hekkensluiter het seizoen afsloot, was de maat vol voor teameigenaar Gene Haas. Het contract van Steiner, die ontevreden was over het gebrek aan investering, werd niet verlengd, en de Italiaan werd vervangen door engineer Komatsu. Sinds de Japanner aan het roer staat, zijn de problemen met de bandenslijtage opeens opgelost, merkt Hill op bij de F1 Nation-podcast. Nico Hülkenberg pakte in Saoedi-Arabië een eerste punt voor het team, terwijl beide coureurs scoorden in Australië.
Ongemakkelijke situatie met Steiner
Steiner is inmiddels actief als expert voor de televisie, en werkte in Melbourne met Hill samen. 'Het was best een ongemakkelijke situatie voor ons, want we werkten in Australië met Channel 10 samen, en we hadden Günther Steiner bij ons', lacht Hill, die het lastig vond om, met Steiner naast zich, uit te leggen waardoor Haas nu sterker is. 'Ze hebben flinke stappen gezet sinds hij vertrokken is, en ik weet zeker dat hij daar blij mee is.'
'Het punt is: wat doen ze nu dat ze niet deden toen Günther daar werkte? Ze lijken een compleet andere aanpak te hebben', vindt de Brit. 'Ayao Komatsu zei in de tests al dat ze long runs zouden doen, om uit te vogelen wat ze verkeerd deden met de banden. Dat lijkt resultaten op te leveren, want nu pakken ze wél punten.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties