Het Haas F1 Team komt na de Grand Prix van Qatar met een nieuwe update voor de auto. Haas is constant bezig met het proberen te verbeteren van hun auto en nieuwe concepten te ontwikkelen. Chief race engineer van Haas, Ayao Komatsu, heeft tegenover RaceFans gesproken over de moeilijkheden en veranderingen waarmee het team wordt geconfronteerd.
‘Ik denk dat het ligt aan het concept van de auto die we hebben. We hebben geprobeerd het te ontwikkelen, geprobeerd het te verbeteren, maar we hebben niet echt de oplossing gevonden’, gaf Komatsu toe. ‘Daarom is het behoorlijk moeilijk geweest om het onder controle te krijgen.’
Dit is een eerlijke beoordeling van de situatie waarin het team zich bevindt. Het Haas F1 Team heeft moeite gehad om de prestaties van hun auto te verbeteren, ondanks hun inspanningen. Komatsu benadrukt echter dat het team vastbesloten is om te leren en te groeien.
Komatsu legt meer uit over de update die Haas zal uitvoeren. ‘Het is een behoorlijk grote update, maar wat betreft het puur toevoegen van snelheid aan de auto, is dat niet echt het geval’, zei Komatsu. ‘Het is meer dat we het doen, en het is een ander concept, dus we leren zoveel mogelijk. Dus om meer te kunnen leren dit jaar, voordat we de auto van volgend jaar lanceren, is behoorlijk belangrijk.'
Wijzer worden voor volgend seizoen
Voor nu is het doel van Haas om volgend jaar terug te komen met een competitievere auto. ‘Ik kan niet met zekerheid zeggen dat we qua pure kwalificatieprestaties of race pace prestaties veel sneller zullen gaan’, vervolgde Komatsu. ‘Maar wat betreft het leren en het hebben van verschillende kenmerken van de auto, denk ik dat we behoorlijk wat hebben bereikt. Dus het is erg belangrijk dat we dit doen."
Hoewel de exacte snelheidswinsten nog onduidelijk zijn, benadrukt Komatsu dat het verkrijgen van nieuwe inzichten en het ontwikkelen van nieuwe kenmerken voor de auto van onschatbare waarde zijn voor de toekomst van het team.
Ondanks de ingrijpende veranderingen in het concept van de auto, heeft Komatsu duidelijk gemaakt dat het team het niet officieel als een 'B-spec auto' beschouwt. ‘Het is een verandering van de bodywork, de inlaat van de sidepod, de vloer, dus het is behoorlijk uitgebreid’, legt hij uit. ‘We veranderen de voor- of achtervleugel niet, maar de aerodynamische eigenschappen zijn heel anders dan wat we hier hebben.’
Stem op F1Maximaal voor Website van het Jaar en maak kans op een PlayStation 5 en veel meer!
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties