Haas hoeft geen fabrieksteam te zijn om te kunnen winnen: 'Fabrikanten komen en gaan' Formule 1
Formule 1

Haas hoeft geen fabrieksteam te zijn om te kunnen winnen: 'Fabrikanten komen en gaan'

Haas hoeft geen fabrieksteam te zijn om te kunnen winnen: 'Fabrikanten komen en gaan'

Günther Steiner is van mening dat je niet per se een fabrieksteam moet zijn om competitief te kunnen zijn. Dit betekent dat de teams die hun eigen krachtbron verzorgen niet per definitie beter zijn dan een klantenteam. Als voorbeeld wijst hij naar Aston Martin, dat momenteel gebruikmaakt van de Mercedes-motor maar beter presteert dan Mercedes zelf. 'Fabrikanten komen en gaan, de teams blijven over', aldus Steiner tegenover Motorsport Magazin.

Vanaf 2026 zullen er zes teams een fabrieksteam zijn en vier teams zullen een klantenteam blijven. Haas-teambaas Steiner is er trots op dat ze een klantenteam zijn en zullen blijven, want volgens hem is het een mythe dat een klantenteam niet competitief genoeg kan zijn. 'Ik denk dat iedereen momenteel een beetje te veel nadenkt over de regelwijzigingen van 2026', is Steiner van mening.

Steiner: 'Wij zijn tevreden met onze keuze voor 2026'

In 2026 zal Aston Martin bijvoorbeeld een fabrieksteam worden, en ook Audi komt dan naar de koningsklasse. Volgens Steiner moet dat allemaal niets uitmaken. 'Elk team kan een fabrieksteam zijn, maar fabrikanten komen en gaan. De teams blijven uiteindelijk over. Misschien ben je over tien jaar wel liever een klantenteam, je weet niet hoe het gaat binnen de motorsport. Wij zijn in ieder geval blij met onze keuze voor 2026', aldus de Italiaan.

Steiner maakt gebruik van Aston Martin om zijn punt te onderbouwen. 'Aston Martin gebruikt een Mercedes-motor, maar heeft de snellere auto', stelt Steiner. 'Een klantenteam is dus een fabrieksteam aan het verslaan, het is allemaal gewoon mogelijk. Een fabrieksteam is niet per definitie beter.' Het algemene voordeel zit vaak in het feit dat een fabrieksteam de motor beter kan afstemmen op de auto, terwijl het klantenteam daar helemaal geen voordeel uit kan halen. Bepaalde aerodynamische concepten zouden bijvoorbeeld niet bij het klantenteam kunnen passen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws