Formule 1 is een wereldwijde sport en dat trekt aandacht. Grote steden willen vaak ook een stukje van de taart, en een van de steden die dit is gelukt, is Madrid. De Spaanse hoofdstad staat per 2026 op de kalender en moet hiermee de tweede race in Spanje worden, naast de race op het Circuit de Barcelona-Catalunya, dat tot en met datzelfde jaar een contract heeft... Of toch niet? De lokale politiek in Madrid is namelijk niet te spreken over de komst van de GP, omdat er nog geen hoofdsponsor is gevonden voor het evenement.
De bedoeling is dat er twee races in Spanje worden georganiseerd vanaf 2026, maar de race in Madrid lijkt tot dusver allesbehalve een zekerheid. Sinds de bekendmaking van de race is de situatie eigenlijk nog ongewijzigd gebleven. Er is namelijk nog altijd geen hoofdsponsor gevonden voor de Grand Prix, iets wat cruciaal is voor de organisatie van de race. Luis Martín, viceminister van Cultuur, Toerisme en Sport, is er echter nog altijd van overtuigd dat de race doorgaat. 'IFEMA Madrid, de promotor van dit evenement, doet zijn werk en neemt alle noodzakelijke stappen zodat Madrid deze F1 Grand Prix kan organiseren', stelt de minister.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Dan kunnen we een voorbeeld zijn in de organisatie van dit soort evenementen op internationaal niveau', verklaart hij aan AS. Formule 1 is voor iedereen een toevoeging volgens Martín. 'Het is een van de meest relevante sportevenementen op mondiaal niveau waar alleen de 23 steden van kunnen genieten die de kans hebben om een Grand Prix te organiseren. Het zal ook ongetwijfeld een positieve impact hebben op de burgers in de regio', stelt de viceminister, die duidelijk fan is van het idee, maar dat geldt niet voor iedereen. Waar het idee op landelijke schaal wordt gewaardeerd, is dit op lokale schaal zeker niet het geval.
'Dan zal het publiek opnieuw verantwoordelijk zijn voor de redding'
Pablo Gómez Perpinyà, lid van Más Madrid, een van de grotere politieke partijen in Madrid, wil dat het project in zijn volledigheid wordt stopgezet. Het zou namelijk gaan om 'oplichterij en het is niet winstgevend', aldus de Spanjaard. 'Als blijkt dat de particuliere sector investeringen in deze operatie uitsluit, denk ik dat zij degenen zijn die het beste weten waar ze wel of niet geld in moeten stoppen. Als we in 2026 nog steeds zonder sponsor zitten of blijkt dat er, net zoals in Valencia, een dag komt waarop de hoofdsponsor afhaakt, dan zal het publiek opnieuw verantwoordelijk zijn voor de redding van deze immense marketingoperatie', vertelt Perpinyà.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties