Ferrari zal in Imola met een zeer grote upgrade het asfalt betreden en het is de bedoeling dat ze daarmee een stap dichterbij Red Bull Racing kunnen komen. Volgens het doorgaans goedgeïnformeerde Formu1a.uno zullen we in Italië een 2.0-versie van de SF-24 zien. De upgrades zijn al getest tijdens een filmdag op het circuit van Fiorano.
Ferrari liet een tijdje geleden al weten dat ze van plan was om met een bijna nieuwe bolide in Imola aan te komen. Een aantal upgrades aan de auto moesten lijken op bepaalde dingen van de RB20, en het moest Ferrari aanzienlijk meer performance geven. Charles Leclerc en Carlos Sainz hebben elk honderd kilometer gereden tijdens de filmdag op het testcircuit van de Italiaanse renstal in Fiorano. Daar werd het volledige pakket op de baan gebracht, aldus Formu1a.uno. 'De transformatie van de rode bolide uit Maranello heeft veel diepere wortels dan het op het eerste gezicht lijkt. Het technische team onder leiding van Enrico Cardile weet immers dat als ze Red Bull tegen 2025 willen inhalen, ze ontwikkelingswegen moet vinden die het team naar het maximaliseren van de prestaties zullen leiden.'
De herontworpen sidepods zijn hiervan duidelijk een voorbeeld. Hoewel ze hieruit eerst geen positieve resultaten konden halen, hebben ze besloten om het concept toch niet te laten varen. Het Italiaanse team heeft halverwege het proces besloten om een tussenstap over te slaan. In de eerste zes rondes van 2024 waren slechts vijf procent van de onderdelen van de auto van vorig jaar aanwezig op de 2024-bolide. Één van die onderdelen was de S-Duct, oftewel het interne kanaal. Dit onderdeel was ontworpen om lucht van de vloer van de undercut naar de bovenste wand van de sidepods te brengen. Formu1a.uno heeft vernomen dat de 2.0-versie van de SF-24 afscheid heeft genomen van het S-Duct-systeem.
De tekst gaat verder onder de afbeelding
Nieuw concept betreffende koeling
De uitlaatopening, geïmplementeerd rond de cockpitvinnen van de SF-24 Launch Spec, is effectief verwijderd. De enige uitlaatopening op de motorkap van de SF-24 is niet langer verbonden met de verticale inlaat voor de sidepods. Ferrari heeft nu een geheel nieuw concept om koeling en aerodynamica synergetisch te laten werken. De verticale inlaat, die nu rechtstreeks is verbonden met de 'haaienvinnen', vormt nu een soort 'P'-inlaat, die we ook op de Alpine- en Mercedes-bolides zien. Daarom heeft het de exclusieve functie van koeling en interne luchtstroming.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Op deze nieuwe generatie auto's is interne aerodynamica iets nog fundamentelers om de juiste doelstellingen betreffende efficiëntie en vermindering van drag te bereiken. Hierin had Red Bull een belangrijk voordeel, althans tot halverwege vorig seizoen. Terugkomend op Ferrari, en tot slot, het verwijderen van het S-Duct-systeem, is een teken dat Ferrari definitief een andere ontwikkelingsweg is ingeslagen, vooral in vergelijking met bolides van vorig jaar. Het upgradepakket van Ferrari zal proberen om de SF-24 dichter bij Red Bull te brengen in Imola. Het Italiaanse team hoopt een comeback te maken nadat McLaren haar twee weekenden achter elkaar heeft verslagen.
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties