'Formule 1-teams blokkeren oplossingen voor porpoising, FIA wil accommoderen' Formule 1
Formule 1

'Formule 1-teams blokkeren oplossingen voor porpoising, FIA wil accommoderen'

'Formule 1-teams blokkeren oplossingen voor porpoising, FIA wil accommoderen'

De FIA staat open voor wijzigingen in de reglementen om porpoising tegen te gaan, maar kan niet rekenen op de steun van alle Formule 1-teams. Dit wordt gemeld op The Race. Niet alle teams hebben even veel baat bij aanpassingen aan de regelgeving, en daarom komen suggesties er tijdens topoverleg niet doorheen. Welke teams tegen zijn, is niet duidelijk, maar het is niet ondenkbaar dat Red Bull Racing zich verzet tegen het plan.

De nieuwe technische reglementen hebben een uniek probleem teweeggebracht, porpoising. Het fenomeen kwam tijdens de eerste wintertests naar voren, en sindsdien zijn de renstallen bezig met het wegwerken ervan. Sommige teams gaat dit goed af, maar lang niet iedereen is er vanaf. Ferrari, bijvoorbeeld, stuiterde hevig op het lange rechte stuk in Azerbeidzjan.

Het stuiteren is zo hevig dat van diverse coureurs langzaamaan opmerkingen binnensijpelen over dat de huidige generatie bolides niet duurzaam is. Daarmee wordt bedoeld dat de fysieke klachten naar aanleiding van het stuiteren steeds groter worden, en het voor de coureurs niet te doen is om jaren met het huidige materiaal te rijden.

Het probleem is inmiddels zo groot geworden dat het tijdens de drivers' briefing aangehaald is. De coureurs hebben daar te horen gekregen dat de FIA wel open staat voor oplossingen, maar dat niet alle teams instemmen. Acht van de tien deelnemers moeten het met de plannen eens zijn om de wijzigingen gedurende het seizoen, of voor volgend seizoen, door te voeren.

F1-coureurs vragen hulp aan de FIA

Enkele Formule 1-coureurs richten zich nu rechtstreeks aan de FIA in de hoop dat het motorsportorgaan bereid is in te grijpen. 'Ik hoor dat er gesprekken gaande zijn over hoe dit opgelost moet worden in de toekomst met de FIA', aldus Esteban Ocon. 'In de komende twee jaar zullen we de wijzigingen in ieder geval niet zien, zoveel is duidelijk. Het gaat echt om de lange termijn.'

George Russell, voorzitter voor de Grand Prix Drivers' Association, zei er het volgende over: 'Voor wat het waard is: wij zijn als team ook niet echt voor. We leren nu veel over de auto. Alle wijzigingen die nu doorgevoerd worden, limiteren die leercurve weer', suggereert de Brit. Wel geeft hij aan dat mogelijke reglementaire wijzigingen vooral uit veiligheidsoverwegingen zijn, en niet om meer snelheid uit het materiaal te halen.

FIA legt het probleem bij de teams

De FIA legt op haar beurt het probleem weer bij de teams. Ze willen het reglementair accommoderen, maar realiseren zich ook dat porpoisen makkelijk weggewerkt kan worden door de rijhoogte van de auto te verhogen. Dan verliest een coureur snelheid, maar heeft hij er in ieder geval geen last van. Carlos Sainz, een van de coureurs die zich er eerder al stellig over uitliet, wil om de teams heen en vraagt de FIA direct om in te grijpen.

Welke van de teams tegen zijn, is momenteel niet duidelijk. Wat wel duidelijk is, is dat bijvoorbeeld Red Bull Racing minder te winnen heeft met de reglementswijzigingen omdat het een van de teams is die relatief weinig last heeft van het fenomeen. Tot alle neuzen dezelfde kant opstaan, blijven de agenda's van de fysiotherapeuten vol.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws