'Flexibele achtervleugel zou niet dezelfde effecten hebben op de W12 als op de RB16B' Formule 1
Formule 1

'Flexibele achtervleugel zou niet dezelfde effecten hebben op de W12 als op de RB16B'

'Flexibele achtervleugel zou niet dezelfde effecten hebben op de W12 als op de RB16B'

Mercedes heeft gedreigd met een protest tegen Red Bull Racing in Baku wegens de zogeheten 'flexi-wings'. Waarom besloot de renstal van Toto Wolff niet gewoon ook met een soortgelijk model te gaan rijden? Autosprint geeft er een verklaring voor. Het aerodynamische model van Red Bull staat toe dat het team veel meer uit een dergelijk ontwerp haalt dan haar Duitse tegenpool. Vandaar dat Wolff voor een formele opheldering van de zaak is gegaan en niet de ontwikkeling heeft nagebootst.

'De flexibiliteit van de Red Bull-achtervleugel is in strijd met de gedachtegang van de FIA, maar niet met de reglementen zoals deze nu geschreven zijn', stelt Paolo Filisetti, werkzaam voor het Italiaanse medium. Hiermee wordt bedoeld dat de RB16B de gestelde voorwaarden van de FIA wel doorgekomen is, maar in praktijk, wanneer de krachten op de onderdelen vele malen hoger liggen dan in de FIA-tests, niet voldoet aan de voorschriften.

Vandaar dat een formeel protest aan het adres van de Oostenrijkers ook niet tot een positieve uitkomst had geleid voor Wolff, het feit dat Red Bulls ontwerp door de tests heen is gekomen is immers niet te wijten aan Red Bull zelf, maar aan te zwakke tests van de FIA. Na deze conclusie zelf ook getrokken te hebben besloot het motorsportorgaan om de reglementen aan te scherpen. De achtervleugels mogen nu maar een beperkte mate van flexibiliteit hebben.

Waarom Mercedes Red Bull niet nabootst

Mercedes stond na de ontdekking van het Red Bull-onderdeel voor een keuze. Het onderdeel van het team uit Milton Keynes moest aangevochten worden bij de FIA, of ze zouden zelf ook voor een vergelijkbaar ontwerp kunnen gaan. De reden dat ze dat laatste niet gedaan hebben is omdat de Mercedes-ingenieurs weten dat Red Bull er relatief veel meer voordeel uit haalt dan Mercedes. Om te bepalen waarom dit zo is, moeten we kijken naar de ontwerp-filosofieën van beide partijen.

De RB16B staat bekend om haar relatief hoge hellingshoek, ook wel rake genaamd. Deze hoge hellingshoek werkt perfect samen met het flexibele onderdeel aan de achterkant. Bij lage snelheden komt de achterkant omhoog, waarna de belasting van de druk richting het buitenste wiel gaat. Hierdoor kan de auto sneller om zijn as roteren, wat snelheid oplevert in de bochten. Op deze manier probeert Red Bull de bolide in alle soorten bochten efficiënter te maken dan die van de concurrenten.

Het nadeel van deze hoge rake is dat op het lange rechte stuk deze meer weerstand creëert, ook tijdens het accelereren, waar de bolides die het snelste op topsnelheid zitten het meeste winnen. Deze hogere weerstand op het rechte stuk wordt deels tenietgedaan door het flexibele onderdeel aan de achterkant, wat door de flexibiliteit meer lucht 'doorlaat' dan zonder. Daar zit dus het voornaamste voordeel voor Red Bull.

Effect bij de RB16B groter dan bij W12

'Het gebruik van een flexibele achtervleugel, zoals Red Bull heeft, zou dus niet dezelfde effecten hebben op de W12 als op de RB16B, omdat de toename in aerodynamische efficiëntie op het rechte stuk niet zo hoog zou zijn als bij de concurrenten', wordt geconcludeerd. Dat is dan ook de reden dat Mercedes zelf niet met een nieuw ontwerp is gekomen, naast het feit dat het ze extra geld zou kosten in een periode waarin de teams met een budgetplafond te maken hebben.

De Grand Prix van Stiermarken bezoeken? Haal je kaarten hier!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws