AMuS analyseert de slechte vorm van Mercedes in Monaco: 'Het is geen toeval' Formule 1
Formule 1

AMuS analyseert de slechte vorm van Mercedes in Monaco: 'Het is geen toeval'

AMuS analyseert de slechte vorm van Mercedes in Monaco: 'Het is geen toeval'

Mercedes zal in Baku niet zo benadeeld zijn door de opzet van de W12 zoals in Monaco het geval was. Dat analyseert Auto, Motor und Sport, kijkend naar de resultaten van het kampioensteam in het verleden. Het circuit van Monaco is al lange tijd de achilleshiel van Mercedes en daar zou het team zich bij hebben neergelegd.

Hoewel Lewis Hamilton in 2019 nog de race won, is het circuit van Monaco sinds 2017 één van de slechtste Grands Prix van de kalender geweest voor Mercedes. 'Dat is geen toeval', schrijft Auto, Motor und Sport. 'Met de introductie van de brede auto's bouwden de ingenieurs in Brixworth hun bolide extreem lang.' Daarnaast focuste de renstal op het 'bandvriendelijk' maken van de auto. 'Dat werd in 2020 voltooid met de nieuwe achterwielophanging.'

'Dat werkt bijna overal goed, maar niet in Monaco. Op het bochtige parcours wordt geen energie in de banden gevoerd. Ook biedt het asfalt nagenoeg geen grip. De ingenieurs moesten dus helpen met het afstellen van het chassis en de remventilatie om de coureurs een kans te geven.' Toch leek het Valtteri Bottas te lukken om genoeg snelheid uit zijn W12 te halen om Max Verstappen aan te kunnen vallen. 'In het geval van Bottas hielp het bijna. Daarentegen is Hamilton altijd slecht geweest in zijn rondes en dat komt door een gebrek aan vertrouwen in de voorkant van de auto. Een paar kilometer per uur minder in een bocht betekende een paar graden minder temperatuur in de banden ten opzichte van Bottas. Dit stapelde zich op.'

Afstelling

Om de banden op de juiste temperatuur te kunnen krijgen, moesten de ingenieurs van Mercedes voor een vrij agressieve afstelling kiezen. Echter, dat had zo zijn nadelen in de race. 'Bij Bottas vertoonden de voorbanden extreme slijtage, bij Hamilton de achterbanden', analyseert het medium. 'De wereldkampioen wilde een nog extremere afstelling, maar dat zou het probleem alleen maar hebben verergerd.' Het is altijd een bewuste keuze geweest van Mercedes om niet met een speciaal Monaco-pakket te komen en eerder lichtte teambaas Toto Wolff toe waarom: 'Het DNA van onze auto is niet gemaakt voor Monaco. Met één circuit win je geen kampioenschap. Je moet goed zijn op 90 procent van alle circuits, niet de uitschieters.'

In de Grand Prix van Azerbeidzjan zal Mercedes dus weer sterker moeten zijn. Zo concludeert Auto, Motor und Sport: 'Bakoe behoort tot die 90 procent, al is het net als Monaco een stratencircuit. Daar zijn de rechte stukken langer, de bochten sneller en de aero-configuratie is getrimd voor gemiddelde downforce. De Mercedes werkt normaal gesproken perfect onder deze omstandigheden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws