Ferrari-voorzitter John Elkann wordt door de Italiaanse media gevraagd naar de komst van topontwerper Adrian Newey. Italië staat te popelen om de rode loper uit te leggen voor het meesterbrein dat in mei dit jaar ontslag nam bij Red Bull Racing. Of Newey nog doorgaat na zijn gardening leave is helemaal niet bekend, maar hij is ongetwijfeld overal welkom, ook in Maranello.
Eerder in het 2024-seizoen maakte Red Bull bekend dat haar topontwerper Newey zijn ontslag had ingediend. De 64-jarige ingenieur besloot zich volledig te richten op het Hypercar-project van Red Bull: de RB17. Hij trok zijn handen van het Formule 1-project af en wil een tijdje rust nemen en later genieten van zijn zeilboot, zodra de boot klaar was. Ook waren er plannen om te gaan reizen met zijn vrouw. Links en rechts wordt er uiteraard druk gespeculeerd of Newey wel echt tijd voor zichzelf wil nemen en niet stiekem al plannen maakt om in 2025 bij een ander team aan de slag te gaan.
Begin dit jaar was men nog heel stellig dat het Ferrari zou worden, maar daarna leek Aston Martin toch een betere keus. Ook Mercedes en Williams toonden interesse. 'Er komen veel overwegingen aan te pas, en je moet voorzichtig zijn', zegt Elkann in gesprek met Corriere della Sera. 'Het juiste moment moet gevonden worden om dingen te doen, zoals met Hamilton.' Voorafgaand aan de start van het 2024-seizoen kreeg Ferrari het voor elkaar om Hamilton te tekenen. De Brit verlaat Mercedes na meer dan tien jaar voor de Duitse renstal te hebben gereden.
'Een ingenieur van Red Bull praatte over ons potentieel'
Als alles samenkomt, dan werkt dat natuurlijk makkelijker betreffende de onderhandelingen. 'Met Lewis was er een samenloop van intenties die het mogelijk maakten om samen te werken', verklaart Elkann. 'Er zijn veel mogelijkheden, met Newey of met anderen. Je moet goed overwegen of de juiste voorwaarden aanwezig zijn. Het is belangrijk om het niveau van motivatie en de capaciteit om nieuwe dingen te creëren in plaats van bestaande te repliceren en te begrijpen, in acht te nemen', zegt de Italiaan. Ferrari heeft sinds 2008 al geen titel meer gewonnen, en iemand als Newey zou hen weer terug aan de top kunnen brengen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'We werken altijd aan dat doel (een titel winnen, red.): dit jaar hebben we vooruitgang gezien, maar zijn we ook moeilijkheden tegengekomen. We moeten blijven groeien. Daarbij is het belangrijk om een evenwicht te vinden tussen het waarderen van de vele getalenteerde mensen hier, iets wat ik altijd benadruk, en de mogelijkheid om nieuw talent aan te trekken', legt Elkann uit. 'Het was geweldig om een ingenieur die net van Red Bull kwam te horen praten over ons potentieel. Het bevestigt dat er een grote wens is om naar Ferrari te komen.'
Schumacher maakte indruk op Elkann
Kimi Raïkkönen is de laatste coureur die een titel heeft gepakt voor Ferrari. Dat was in 2007. Daarvoor was er een periode waarin Ferrari dominant was, toen Michael Schumacher nog voor de Italiaanse renstal reed. De recordkampioen won vijf titels met Ferrari. 'Volgend jaar is het 25 jaar geleden dat hij zijn eerste titel won met Ferrari. Ik begreep toen al hoe buitengewoon Michael was. Niet alleen als coureur, maar ook als mens', vervolgt Elkann.
'De lessen van Michael zijn nog steeds geldig in Maranello, waar hij veel tijd doorbracht, ook met zijn kinderen. Ik dacht er laatst aan tijdens de Family Day, waar meer dan dertigduizend mensen aan deelnamen, nooit eerder zo veel. Ferrari is echt een grote familie. En Michael maakt daar nog steeds deel van uit. Voor mij is hij niet alleen een kampioen, maar veel meer: hij hield van Ferrari en blijft zeer geliefd bij ons allemaal', sluit Elkann af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties