De Ferrari-wagen van komend seizoen zal een seconde sneller zijn dan afgelopen seizoen, zo meldt Formu1a.uno. Afgelopen jaar leek de F1-75 sterk, maar dankzij verschillende problemen, zoals het bandenmanagement, de strategie en de betrouwbaarheid, kon het team niet aan de verwachtingen voldoen. In de simulator toont de Ferrari 675, zoals de auto vooralsnog bekendstaat, goede resultaten.
Op dit moment van het jaar zijn teams druk bezig met simulatiewerk en zo ook Ferrari. Bronnen van het Italiaanse team vertellen dat hieruit blijkt dat de nieuwe auto meer dan een seconde sneller is dan de machine van vorig jaar. Echter zal de Scuderia wel meerdere problemen moeten hebben opgelost om daadwerkelijk goede resultaten te halen.
F1-teams kampen met extra uitdaging
Komend seizoen zullen er ook andere uitdagingen bij komen in verhouding tot 2022. De nieuwe wagens zullen een deel van dit aerodynamische voordeel in de snelle bochten verliezen, als gevolg van wijzigingen in de reglementen die bedoeld zijn om het porpoisen te verminderen. 'De reglementswijzigingen zullen een verlies van 15-20 punten aan downforce veroorzaken, ongeveer een halve seconde in termen van rondetijd', zo voorspelt Nikolas Tombazis, de technisch directeur van de FIA.
Toch zullen de teams in werkelijkheid niet zoveel tijd verliezen, omdat aeromechanische verbeteringen ervoor zullen zorgen dat de teams na de winter weer sterk kunnen presteren. Deze verbeteringen zullen met name zichtbaar zijn in de middelsnelle en langzame bochten. Dit zal naar verwachting gebeuren met ontwikkelingen in de windtunnel.
Verstappen en Leclerc zullen voordeel hebben
Wel zijn er ook voordelen voor de teams, want de banden van Pirelli zullen stappen zetten, waardoor de prestaties verbeterd kunnen worden. Ten eerste is een belangrijk voordeel van dit nieuwe rubber, dat de slijtage van de banden verminderd zal worden, dankzij betere grip aan de voorkant. Met name voor Ferrari is dat een handig voordeel, gezien dit een thema was waar de Scuderia afgelopen seizoen veel moeite mee had.
Verder zorgen de nieuwe banden ervoor dat de grote hoeveelheid onderstuur van afgelopen seizoen verminderd kan worden. Met name in de langzame bochten zal dit een verschil maken en voornamelijk Max Verstappen en Charles Leclerc profiteren hiervan. De coureurs hebben liever een wagen die neigt naar overstuur en daarom hadden ze beiden afgelopen jaar moeilijker. Een combinatie van al deze factoren verklaren waarom teams in 2023 snellere auto's verwachten ten opzichte van begin vorig jaar.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties