Charles Leclerc heeft gestunt door voor de tweede keer in zijn carrière de Grand Prix van Italië op zijn naam te schrijven. De Ferrari-coureur liet een éénstopper werken, waar de andere topteams dit niet voor elkaar kregen. Oscar Piastri eindigde als tweede, nadat hij Lando Norris bij de start verschalkte en vervolgens sneller was. Lando Norris finishte derde voor Carlos Sainz en Lewis Hamilton, met Max Verstappen op de zesde plek.
Het hele weekend is het al warm in Monza, met temperaturen rond de 34 graden. Op zondag was er echter ook enige bewolking in de buurt, waardoor er voor de start van de race een kans van veertig procent op neerslag werd aangegeven. McLaren hoopte vermoedelijk op een droge race, want de eerste startrij kleurde oranje, met Lando Norris voor Oscar Piastri. De Mercedessen en Ferrari's bezetten de volgende twee startrijen, met Max Verstappen en Sergio Pérez op P7 en P8.
Waar de top zes koos voor de mediumbanden, begon Red Bull Racing als enige team in de top met de harde banden aan de race. Verder startten in de achterhoede Esteban Ocon, Yuki Tsunoda, Lance Stroll en Valtteri Bottas met harde banden aan de race. De verwachting was dat de coureurs slechts één pitstop zouden hoeven maken.
Verstappen nadert Norris bij de start
Bij zijn zes eerste starts behield Lando Norris de leiding niet, en de Grand Prix van Italië vormde daar geen uitzondering op. De Brit kwam goed weg, en behield in de eerste bocht wel nog de leiding, maar in de tweede chicane kwam teamgenoot Oscar Piastri met een agressieve en zeer indrukwekkende inhaalactie langszij. De exit van Norris uit die chicane was vervolgens dusdanig slecht dat ook Charles Leclerc kon profiteren en kon opschuiven naar de tweede plek.
De grootste verliezer bij de start was echter George Russell. De Mercedes-coureur kwam bij de start nog naast Piastri, maar werd door de McLaren geraakt op zijn voorvleugel. Dat leverde behoorlijke schade aan zijn end plate op, en hij schoot in de eerste chicane rechtdoor. Hij viel terug van de derde tot de zevende plek, achter Verstappen. De volgorde na de openingsronde was Piastri voor Leclerc, dan Norris voor Sainz, vervolgens Hamilton voor Verstappen, en Russell voor Pérez: de McLarens en Ferrari's dus vooraan, en dan de Mercedessen en Red Bulls.
Russell stopte niet voor een nieuwe voorvleugel, maar werd wel al snel onder druk gezet door Pérez. De enige andere coureur in de top acht met DRS was Leclerc op de tweede plek, achter leider Piastri. Verstappen kreeg ondertussen te horen dat hij zijn kans moest afwachten, terwijl de andere coureurs hun mediumbanden beschadigden. Red Bull hoopte zo aan het einde van de race het verschil te kunnen maken.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Na acht ronden werd Yuki Tsunoda de eerste uitvaller: Nico Hülkenberg torpedeerde de Japanner na zijn rempunt in de eerste chicane te missen. Hülkenberg kreeg daar straf voor, en reed ook een verloren race, maar de schade bij Tsunoda was te groot om zijn weg te kunnen vervolgen.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Pitstopspel vooraan
Na tien ronden zorgde Pérez voor de eerste inhaalactie in de top acht. Hij haalde Russell in, die daarna meteen naar binnen werd gehaald voor een pitstop, waarbij hij harde banden kreeg, plus een nieuwe voorvleugel. Vervolgens bleek McLaren wederom het beste bandenmanagement te hebben vooraan. Leclerc verloor de aansluiting bij Piastri, en Norris vond aansluiting. Nadat Norris met een wiel door de grindbak ging, haalde McLaren hem voor een undercut naar binnen. Dat deed Norris met een flink blokkerend wiel, waarbij het de vraag was of hij op tijd onder de snelheidslimiet zat.
Na vijftien ronden reageerde Ferrari op de stop van Norris door Leclerc binnen te halen. De McLaren-coureur had echter al een duidelijke undercut geplaatst, en zat voor Leclerc. Ook Lewis Hamilton maakte een pitstop, op het moment dat Verstappen zich net klaarmaakte om de zevenvoudig wereldkampioen in te gaan halen. Red Bull reed langer door, terwijl de andere teams voor een nieuw setje banden kozen, want ook Piastri werd van nieuw rubber voorzien.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Alleen Sainz gaf aan dat hij langer door wilde rijden, omdat hij dacht dat het te vroeg was voor een éénstopper. Na zestien ronden leidde de Spanjaard dus voor Verstappen en Pérez, met daarachter Piastri, de nog niet gestopte Alexander Albon, en dan Lando Norris en Charles Leclerc. Sainz stopte na negentien ronden en pakte zo een bandenvoordeel, terwijl hij weer voor de Mercedessen terug op het circuit kwam. Hij moest vervolgens hopen op bandenproblemen voor hem, al leek het onwaarschijnlijk dat McLaren het hier lastig mee zou krijgen.
Tijdelijke één-twee voor Red Bull
Na de pitstop van Sainz reden de Red Bulls dus opeens eerste en tweede, maar zij moesten nog een pitstop maken. Het werd wel duidelijk dat Verstappen twintig ronden zijn banden had gemanaged, want hij kreeg van Gianpiero Lambiase te horen dat hij nu sneller mocht rijden, en dat deed hij dan ook. Lang duurde het echter niet, want twee ronden later werd hij al binnengehaald, opvallend vroeg. Het plan van Red Bull werd duidelijk doordat beide Red Bull-coureurs weer nieuwe harde banden kregen: Red Bull zette dus op een tweestopper in.
Bij Red Bull gaat het echter niet alleen met de auto niet goed, want ook de pitstops zijn de laatste tijd minder overtuigend, en Verstappen stond dan ook ruim zes seconden stil. Daardoor kwam hij niet vlak achter Hamilton en Sainz naar buiten, maar zat er een gat van acht seconden tussen. Verstappen wist het gat daarna ook eigenlijk niet uit te wissen, waardoor de Red Bulls tegen Russell leken te strijden voor de zesde plek.
Papaya rules
Vooraan bleef Piastri voor Norris rijden. McLaren gaf herhaaldelijk aan dat beide coureurs wel tegen elkaar mochten racen met 'papaya rules' als codetaal. Vermoedelijk houdt dit in dat ze vrij zijn om te racen, maar in gedachten moeten houden dat ze het team niet benadelen. Een gevecht tussen beide coureurs van McLaren kwam echter nooit, omdat Norris toch last kreeg van slijtage aan zijn linkervoorband. Het gat met Piastri groeide van twee tot vijf seconden - mede dankzij een fout van Norris waarbij hij de chicane miste - en Leclerc haakte weer aan.
Norris moest na 32 ronden al zijn tweede pitstop maken, waarbij de Engelsman terugviel tot achter Verstappen voor zijn laatste stint van 21 ronden. Dat leek een vrij lange stint te zijn, want in zijn eerste stint op harde banden hield hij het niet zo lang vol. Norris liep na zijn tweede pitstop niet al te snel in op Verstappen, en de Nederlander, die leek af te stevenen op een zesde plek, kreeg zo de kans om zijn titelrivaal op te houden.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Waar Verstappen verdedigde tegenover Norris, maakten Pérez en Russell hun tweede pitstops. Zij richtten zich inmiddels op elkaar in het duel voor de zevende plek. Met vijftien ronden te gaan viel Russell zijn concurrent aan, waarbij hij bijna weer zijn voorvleugel verloor. Het ging echter goed, en Russell schoof een positie op ten koste van de Mexicaan.
Forza Ferrari
Piastri maakte aan zijn team duidelijk dat een éénstopper onhaalbaar was, en maakte dan ook een tweede pitstop, waarbij hij terugviel tot de derde plek. Hij lag zeer ver achter Leclerc en Sainz, die allebei nog geen last leken te hebben van bandenslijtage. Opeens lag Ferrari dus in een ideale positie om de race te winnen. Piastri reed wel slechts zeven seconden achter Sainz, dus een één-twee leek wel onhaalbaar te zijn voor het Italiaanse team.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Met dertien ronden te gaan verloor Verstappen de vierde plek ten koste van Norris, waarna hij naar binnen werd gehaald voor zijn verplichte tweede pitstop. Ditmaal ging de pitstop wel goed, en dus kwam Verstappen weer terug op de zesde plek, ruim voor Russell, en twaalf seconden achter Hamilton, waarmee zijn eindpositie vast leek te staan.
De aandacht verschoof daarmee weer naar de voorkant van het veld: zouden Leclerc en Sainz vol kunnen houden? Bij Sainz werd het antwoord al snel duidelijk: de Spanjaard gaf ondanks zijn nieuwere banden aan dat het rubber ver versleten was. Piastri haalde hem moeiteloos in, en een ronde later volgde ook Norris. Uiteindelijk won Leclerc op fenomenale wijze voor Piastri en Norris, die in de laatste ronde wel nog de snelste rondetijd liet noteren. Sainz, Hamilton, en Verstappen eindigden in de top zes, met Russell, Pérez, Albon, en Magnussen op de laatste puntenposities.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties