Ferrari overweegt te protesteren wanneer de reglementswijzigingen omtrent de vloer voor het 2023-seizoen worden ingevoerd. Dat meldt de Duitse F1-journalist Michael Schmidt bij Auto, Motor und Sport. Mattia Binotto, de teambaas van de Italiaanse renstal, heeft dit tevens zelf gezegd tegen Schmidt.
De wijzigingen aan de vloer moeten doorgevoerd worden om porpoising tegen te gaan. Als maatregel om het stuiteren van de Formule 1-auto's tegen te gaan, moet de rijhoogte volgens de voorgestelde wijzigingen verhoogd worden met 25 millimeter. Zes van de tien teams, waaronder Ferrari en Red Bull Racing, zijn tegen de veranderingen. Mercedes behoort daarentegen tot de voorstanders.
Ferrari-teambaas Binotto lijkt echter zo tegen de reglementswijzigingen te zijn, dat de Italiaanse topman het heft in eigen handen wil nemen. 'Binotto heeft mij verteld dat hij overweegt te protesteren als de wijzigingen worden doorgevoerd', vertelt Schmidt. Mercedes-teambaas Toto Wolff noemde dreigementen van stappen tegen de FIA eerder nog 'openlijke aanstellerij.'
Ferrari en Red Bull zien geen veiligheidsrisico in porpoising en ergeren zich aan FIA
Formule 1-teams die tegen de maatregelen van de FIA zijn, stellen dat er een significant risico op veiligheidsbasis moet zijn om de wijzigingen te rechtvaardigen. Porpoising zou dat volgens hen niet zijn en rebelleren daarom tegen de voorgestelde veranderingen. Binotto is één van de teambazen die dit doen en is volgens Schmidt van mening dat de regel overbodig is, gezien er vanaf de Grand Prix van België dit jaar al een limiet aan porpoising wordt geïntroduceerd.
Mercedes hoopt echter op medewerking van Ferrari en Red Bull: 'Sommige teams willen wel verandering, en andere willen geen verandering', aldus hoofdingenieur Andrew Shovlin, die de tegenstanders ervan verwijt hun auto's zo laag mogelijk te willen laten rijden. 'We hebben echter al heel veel incidenten gezien, dus het is duidelijk dat er iets moet veranderen.'
Ferrari en Red Bull zijn ook niet te spreken over het feit dat de maatregel precies dat is waar Mercedes' zwakke plek ligt, zegt Schmidt: 'De nieuwe regels halen de kracht van de voorkant van de auto weg en verplaatsen die naar de diffuser. Ferrari en Red Bull zeggen dat dit precies de problemen van Mercedes oplost. Zij begrijpen niet waarom zij moeten boeten voor het feit dat Mercedes zijn eigen problemen niet kunt oplossen.'
Schmidt vindt aanpak FIA 'gevaarlijk'
Schmidt vindt de aanpak van de FIA 'gevaarlijk' en begrijpt de handelswijze van het autosportorgaan niet: 'De FIA meet alleen het stuiteren op de rechte stukken. Daar is het echter opgelost. Het komt alleen nog maar voor in de hogesnelheidsbochten, maar daar meten ze niet, omdat dat extreem ingewikkeld is. De FIA hindert zichzelf door enkel op de rechte stukken te meten en dit zal uiteindelijk tot niets leiden.'
De FIA zou zichzelf in de voet schieten met de wijzigingen, vindt Schmidt: 'Wanneer zij bepalen wat wel en wat niet veilig is en daarvoor regels maken, moeten zij de volledige verantwoordelijkheid op zich nemen. Als ze hiermee verdergaan, belanden we in een situatie waarin waar de FIA bepaalt welke banden je moet gebruiken. Dus wanneer het een beetje nat is, mag je bijvoorbeeld niet meer op de slicks. Dit leidt tot niets', besluit de Duitse journalist.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties