Ferrari heeft nog altijd problemen met de SF-23, die niet de verwachtte resultaten neerzet. Toch blijft teambaas Frédéric Vasseur positief gestemd over de bolide en ontkent de Italiaanse renstal dat er een probleem is met het concept van de auto. Volgens Vasseur is de maximale potentie gewoon nog niet uit de auto gehaald, maar bij Formu1a.uno vragen ze zich af of de auto niet gewoon langzaam is en de renstal nog in de ontkenningsfase zit.
Voor Ferrari was het tweede raceweekend van de kalender een domper. Nadat Charles Leclerc een gridpenalty had gekregen van tien plaatsen door het vervangen van de control electronics, bleek verder tijdens de race dat er nog een groot gat zat tussen Ferrari en de andere teams. Leclerc kwam uiteindelijk binnen op de zevende plaats, achter teamgenoot Carlos Sainz, die als zesde over de eindstreep kwam.
Ferrari verwachtte meer succes, maar blijft potentie zien in SF-23
De Italiaanse renstal had verwacht dat er meer succes geboekt zou worden in Jeddah. Dit circuit zou de auto namelijk beter moeten liggen dan de lastige baan van de vorige race in Bahrein. Toch is dit niet tot uiting gekomen, maar alsnog ziet het team de potentie in de auto. Dit staat recht tegenover AlphaTauri en Mercedes, die openlijk kritiek uiten over hun auto's. Beide Ferrari's eindigden in Jeddah achter de veelbesproken W14-bolides van Mercedes.
Voorafgaand aan het weekend had Vasseur meermaals aangegeven dat er nog steeds kans was voor Ferrari om mee te strijden voor de wereldtitel. De SF-23 zou namelijk beter presteren op een circuit zoals in Jeddah. Dit bleek uiteindelijk niet aan de orde, maar nog steeds houdt Vasseur vol dat er potentie zit in de auto die nog niet naar buiten is gekomen. Daarnaast kregen de Ferrari-bolides hier ook hun eerste upgrades, zoals aan de voor- en achtervleugel. Ook de bodem was aangepast, maar dat is alleen gedaan tijdens de vrije training en niet tijdens de race.
Grootste probleem ligt bij bandenslijtage: 'We hebben nog even tijd nodig'
Het grootste probleem van Ferrari lijkt op dit moment de bandenslijtage te zijn. 'We zijn nog niet waar we willen zijn', zegt coureur Sainz. 'Onze bandenslijtage is zelfs groter dan die van Mercedes en Aston Martin, dan wordt het lastig om ze bij te houden.' Dit seizoen zijn er nieuwe Pirelli-banden en dat is nog geen gelukkig huwelijk met de SF-23. Volgens Vasseur werken ze er hard aan om het probleem te begrijpen, maar zit de potentie nog zeker in de wagen.
Of de potentie dit seizoen nog uit de auto gehaald kan worden, moet nog blijken. Tijdens de race was er te weinig tempo, was Leclerc van mening. 'Er zat niets meer in de auto om eruit te halen.' Volgens Vasseur komen er voor de volgende Grand Prix, die in Australië zal zijn, nog wat upgrades, 'maar het gaat vooral om het bereiken van de maximale potentie, die zit al in de auto.' Volgens Ferrari is het dus een kwestie van tijd tot de auto naar behoren gaat presteren, maar het lijkt er ook op dat ze nog niet kunnen accepteren dat de auto vergeleken met de rest langzamer is.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties