Ferrari aan het werk in Fiorano: verandering aan de vloer verwacht voor Singapore Formule 1
Formule 1

Ferrari aan het werk in Fiorano: verandering aan de vloer verwacht voor Singapore

Ferrari aan het werk in Fiorano: verandering aan de vloer verwacht voor Singapore

Na de intense triple-header die eindigde in Monza, hebben de teams een pauze van drie weken tot aan Singapore. Dit gat tussen de races is ontstaan vanwege de annulering van de Russische Grand Prix. Dit bood Ferrari de tijd om hun data eens goed te analyseren, wat ze onder andere hebben gedaan met Carlos Sainz op hun testcircuit Fiorano. De data-analyse klinkt voorspoedig, en moet de rode bolide terug brengen naar een level van uitmuntendheid.

Met de drie achtereenvolgende races na de zomerstop en de wisseling van Spa naar Zandvoort, en van Zandvoort naar Monza, hadden de teams in de Formule 1-paddock niet veel tijd over om een goede data-analyse te doen. Ferrari besloot de drie weken tussen de Italiaanse Grand Prix en de aankomende Grand Prix in Singapore goed te benutten, zo meldt de Italiaanse tak van Motorsport.com. De laatste paar raceweekends gingen voor het team uit Maranello niet van een leiendakje. Door wat pitstopblunders en wederom strategische fouten lukte het hen niet om een overwinning te grijpen.

Daarom heeft Ferrari hun coureur Sainz aan het werk gezet. In Monza was te zien dat de Scuderia hun auto als het ware plat had gelegd om zo min mogelijk last te hebben van de luchtweerstand. Dit bracht hoop tijdens de vrije trainingen en de kwalificatie, maar in de longruns en in de race bleek dat Red Bull Racing hun afstellingen, met een iets hoger niveau van downforce, toch beter voor elkaar hadden. Hierdoor vrat de RB18 niet zoveel rubber als de F1-75 deed. De data-analyse op Fiorano was voornamelijk bedoeld om te onderzoeken hoe de Scuderia dit kan verminderen.

Aangepaste auto voor Singapore

De straten van Singapore gaan veel verlangen van de aerodynamische afstelling van de bolide. In tegenstelling tot Monza, waar de auto zo min mogelijk downforce moet hebben, rijden ze in Singapore met veel downforce om zo betere grip te hebben in de snelle, achtereenvolgende bochten. Ferrari gaat een pakket aan updates meenemen voor de race in Singapore, en er wordt verwacht dat ze voornamelijk de venturi-tunnels aan gaan passen. Dit zijn uitgesneden gedeeltes aan de vloer die lucht onder de auto's door leiden en ze daardoor naar de grond zuigen. Dit heet ook wel het 'ground effect'.

De Scuderia hoopt hiermee het window van hun banden te vergroten, wat Red Bull al eerder heeft geïntroduceerd. Hierdoor was de Oostenrijkse renstal oppermachtig op het Belgische Spa, en lieten ze die snaarstrakke longruns zien in Monza. In Maranello hebben ze niet stilgezeten om dit probleem met hun bolides aan te pakken en tegelijkertijd niet te veel performance weg te geven aan de aanpassing van de luchtweerstand. Ook moet het team rekening houden met de aangepaste reglementen van de FIA betreffende de flexi-vloer. Updates aan de Venturi-tunnels van de auto kunnen porpoising verergeren, zeker op een hobbelig stratencircuit.

Sainz pronkt alvast met nieuwe sponsor

Terwijl de Spanjaard nuttige informatie bij elkaar kon rijden op het circuit van Fiorano, deed hij ook een korte rit voor een nieuwe sponsor. Het team kon zo data verzamelen voor de correlatie tussen de windtunnelgegevens en de simulatie om de optimale afstelling voor Singapore vorm te geven. Tegelijkertijd werd de auto gefotografeerd voor de sponsor die Ferrari vermoedelijk tijdens het raceweekend in Singapore bekend gaat maken. De laatste Grand Prix in Singapore was succesvol voor de Scuderia, toenmalig Ferrari-coureur Sebastian Vettel won de race, met Charles Leclerc op de tweede plaats. Of ze dat dit jaar in Singapore gaan waarmaken, is nog afwachten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws