Ferrari begon dit seizoen met de snelste bolide, maar het voordeel lijkt nu juist te liggen bij Red Bull Racing. De Italiaanse renstal heeft dit jaar meerdere updates gedaan, waardoor de balans in de auto mogelijk is verschoven. De F1-75 heeft nu een veel kleiner werkvenster, waardoor de sterke punten van de bolide nu niet meer naar voren komen. Daarnaast hebben de technische richtlijnen van de FIA ook voor problemen gezorgd bij de Scuderia.
Ferrari heeft gedurende het seizoen meerdere upgrades gebracht. Eén van de grootse updates die het team heeft toegepast, kwam tijdens de Grand Prix van Frankrijk, waar de Italiaanse renstal een nieuwe vloer bracht. Vanaf die race wist Ferrari echter geen race meer te winnen. 'Het is heel lastig om deze auto's te ontwikkelen door er performance bij te doen en de juiste balans te behouden', wordt Pierre Waché, technisch directeur van Red Bull, geciteerd door Formu1a.uno. 'Soms moet je één van de twee opgeven.'
Dat lijkt nu het geval te zijn. In Monza wilde Ferrari zelfs zeker weten of de update aan de vloer ook daadwerkelijk een positief effect had. Carlos Sainz moest tijdens de eerste vrije training met de oude vloer rijden om de performance te vergelijken. 'Het antwoord was zoals men verwachtte: de nieuwe vloer is beter dan de oude vloer', weet Formu1a.uno. 'De data van de simulator correleert met de data vanaf het circuit. Dat heeft een paar vragen beantwoord, maar zeker nog niet allemaal.'
'Red Bull heeft achterstand om weten te buigen'
Aan het begin van het seizoen waren de verhoudingen tussen de F1-75 en RB18 duidelijk. Ferrari had een efficiënte auto die vooral goed werkte in de bochten, terwijl de bolide Red Bull juist een uitstekende rechtelijnsnelheid had. 'Ferrari was in Frankrijk in alle bochten sneller en niet zo'n beetje ook. Ferrari won in elke langzame bocht een halve tiende. Red Bull maakte er zelf ook geen geheim van dat Ferrari de beste auto had die zeer agressief gebruik kon maken van de kerbs.'
Toch lijkt de balans nu heel erg anders te zijn. In België werd duidelijk dat Red Bull ook in de bochtige tweede sector van Spa-Francorchamps ijzersterk was. 'Ferrari heeft te maken met een compleet andere F1-75. Alle goede kwaliteiten lijken weg en het team heeft heel erg veel last van bandendegradatie. Red Bull blijft heer en meester op de rechte stukken en heeft tegelijkertijd de achterstand in de bochten om weten te buigen. Alleen in de hogesnelheidsbochten blijft Ferrari superieur.'
Hoe de technische richtlijnen Ferrari raakte
Bij Ferrari blijft men volhouden dat de technische richtlijnen geen effect hebben gehad. Alle teams moeten nu hun auto's hoger afstellen om het stuiteren te voorkomen, maar dat heeft Ferrari niet geraakt. 'De technische richtlijnen stellen ook dat de ophanging wat stijver moet worden afgesteld. Dat is geen kleine verandering.' De Italiaanse renstal kon door een lossere ophanging juist goed gebruikmaken van de kerbs. 'Nu is de auto een stuk onvoorspelbaarder. De bolide heeft nog maar één werkvenster en dat werkvenster is een stuk kleiner.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties