Max Verstappen sluit de eerste sessie van de wintertests af als snelste. De tweevoudig wereldkampioen was er vanaf het begin al goed bij, maar de snelste tijd werd nog even afgepakt door Carlos Sainz. Alexander Albon sloot aan in P3, de Williams-coureur was ontzettend productief tijdens de ochtend op het Bahrein International Circuit. Nico Hülkenberg kon netjes aanhaken. George Russell klokte de vijfde tijd, maar echt opvallend was de W14 niet.
Met de start van de wintertests gaat het nieuwe seizoen dan eindelijk beginnen. Na zeker drie maanden geen Formule 1, gaan de teams weer de baan op met hun nieuwe bolides. 2022 vormde een jaar van nieuwe technische reglementen, en nu hopen de teams wat dat betreft weer beter voor de dag te kunnen komen. Tijdens de ochtendsessie van de eerste dag in Bahrein zat Verstappen achter het stuur, de middagsessie zal hij ook gaan verrijden.
Eerste uur van de ochtendsessie een rode vlag
Het eerste uur van de wintertest was er niet veel op de baan te beleven, na ongeveer tien minuten viel de AMR23 van Felipe Drugovich stil. Aston Martin had een aerorake op de auto bevestigd en hoopte ongetwijfeld daar veel data uit te halen, maar dat was tevergeefs. De rode vlag werd gezwaaid en het duurde een dik half uur voordat de coureurs de baan weer opkonden. De groene bolide werd van de baan getakeld en teruggebracht naar de pitstraat.
Niet heel lang daarna werd de rode vlag weer opgeheven en werd de sessie herstart. De teams leken er echter niet heel happig op om direct weer kilometers te gaan maken, naast Verstappen, Russell en Hülkenberg was er een handjevol coureurs met hen de pitstraat uitgereden. De Nederlander had geen aerorake op zijn auto en ook geen flow-vis, de verf die de luchtstromen visualiseert op de auto.
Het leek erop dat Red Bull Racing Verstappen gewoon even wilde laten ‘doorbanjeren’, zoals Melroy Heemskerk dat zei bij Viaplay. De tweevoudig wereldkampioen klokte de snelste tijd, hij stak er met kop en schouders bovenuit met zeven tienden. Toch leek niet alles helemaal soepel te gaan, in de bochten leek de RB19 wat instabiel.
Lees ook
Van der Garde ziet 'opvallende neus' van Ferrari: 'Is wel heel bizar'
De vloer van de RB19: 'Ik vind dit wel weer uniek en geniaal'
Sainz neemt de top van de tijdentabel over, Ferrari’s neus deukt in
Als het tweede uur ingaat, neemt Carlos Sainz de leiding over. De Spanjaard klokte als snelste tijd een rondje van 1.33,7 en steeg daarmee 1,128 seconde boven Verstappen uit. De Nederlander ging echter naar binnen en leek het even voor gezien te houden. Wat opviel aan de rondes van de SF-23, is dat de neus aan het indeuken was als de auto onder hoge druk stond, bijvoorbeeld als de bolide op een bocht af reed. Dit heeft vanzelfsprekend niet een heel aerodynamische functie.
Ondertussen waren Hülkenberg en Guanyu Zhou ook bezig met hun rondjes. Tsunoda keerde ook weer terug naar de pitstraat, de Japanner heeft namelijk aardig wat kilometers gemaakt met de aerorake. Bij hem zat het rek gevestigd achter de voorbanden, maar sommige coureurs rijden ook met het aerodynamische rek aan de achterkant van de auto. Dat was te zien bij Drugovich, die ook weer terugkeerde op de baan nadat hij kampte met een technisch probleem. Bij de Aston Martin-bolide was te zien dat de aerorake net onder de achtervleugel was bevestigd.
Williams ging aan de haal met de flow-vis, de bolide van Alexander Albon verscheen op het Bahrein International circuit met felle oranje verf. Albon pakte daarna de P1 over van Carlos Sainz, hij dook er iets minder dan een tiende onder. De Spanjaard was alweer naar binnen gegaan, hij heeft niet heel lang gereden. Ook Pierre Gasly maakte weer een verschijning, de Fransman maakte zijn weg naar de vierde tijd en lijkt zich goed te voelen in zijn nieuwe bolide van Alpine. Later toonde Verstappen zichzelf ook nog een keertje op de baan, dit keer met een hardere compound. De Nederlander zette direct de toon, hij liet namelijk de snelste tijd noteren.
Lees ook
Sandbaggen tijdens wintertests: 'Mercedes won dat kampioenschap in ieder geval meerdere keren'
Verstappen enthousiast nieuw seizoen in: 'Tijd zal leren of RB19 een goede auto is'
Ferrari halverwege de ochtendsessie het meest productief
Zo halverwege de ochtendsessie op het Bahrein International Circuit was Sainz de man met de meeste rondes op zijn naam, hij had er namelijk 40. Verstappen zat hem wel op de hielen, de Nederlander had inmiddels al 38 rondes gereden. Aan de top drie was inmiddels niet veel veranderd, de Spanjaard van het team uit Maranello stond nog steeds op de eerste stek, deze keer met de snelste tijd van 1.33,253. De tweevoudig wereldkampioen was iets minder dan drie tienden langzamer dan de SF-23.
Mercedes was ook actief, Russell was aanwezig op het circuit, maar deed niet vooraan de tijdentabel mee. Russell ging na een aantal rondes wel weer de pitstraat in en werd vervolgens weer in de garage geduwd door zijn monteurs. De Brit van Mercedes klokte de vijfde tijd en stond daarmee negen tienden achter de tijd van Sainz. Ondertussen ging Verstappen ook weer de baan op, dit keer was hij te zien met gele flow-vis verf op de flanken van de RB19.
Lees ook
Vasseur laat goede eerste indruk achter: 'Hij ziet er heel zelfverzekerd uit'
Vasseur herorganiseert Ferrari: 'Rueda geen hoofdstrateeg meer'
Mediumband wordt door de coureurs aan de tand gevoeld
Met nog zo’n anderhalf uur te gaan rijdt de top zeven van het veld op de mediumband, en Drugovich op de tiende stek ook. De band met de gele wangen wordt het meest gebruikt in deze fase van de test, al stond Tsunoda wel op de softband. Verstappen hield het weer even voor gezien, de Nederlander dook de garage weer in en het leek erop dat de monteurs even met de afstelling bezig gingen.
Sainz was nog wat langer op de baan dan de Red Bull-coureur. Wat bij de Ferrari opviel, was dat de vloer wat over de grond leek te schrapen en dat veroorzaakte wat instabiliteit. Zo had de Spanjaard een moment bij het insturen van de bochten. Er stond ook een flinke wind, al hadden sommige coureurs daar eerder geen last van. Ondertussen is Albon de Ferrari-coureur voorbijgegaan in het aantal rondes dat verreden is.
Ferrari ging in het laatste uur van de test ook aan de gang met de flow-vis, de SF-23 verscheen op de baan met de gele verf. Sainz verbeterde zijn tijd echter niet in zijn eerste rondes met de flow-vis op de auto. Naast Sainz waren Gasly, Zhou, en Drugovich aan het rijden, de rest van de coureurs stonden binnen.
Lees ook
Resultaat Formule 1-commissievergadering: 'Verhoging van budgetcap per race naar 1,8 miljoen dollar'
'Ferrari-uitvinding roept vraagtekens op bij concurrentie, die stappen naar de FIA'
Verstappen test het volgen van andere bolides
In het laatste half uurtje stelt de tweevoudig wereldkampioen de snelste tijd scherp, hij klokte een rondje van 1.32,959 en was daarmee zeker drie tienden sneller dan Sainz. De Nederlander ging daarna bezig met het volgen van andere bolides om te kijken hoe dat aanvoelt. Russell was ook op de baan, maar verbeterde zijn tijd niet. De Zilverpijl was niet bijzonder opvallend tijdens de ochtendsessie van de eerste wintertestdag.
Richting het einde van de ochtendsessie was het rustiger op de baan, de coureurs reden hun laatste rondjes. Russell ging ook nog een keer het circuit op en Hülkenberg bleef ook stabiel doorrijden. Als verrassing, wellicht, zat Albon er goed bij. De Britse Thai sloot de testdag af met de meeste ronden achter zijn naam, dat waren er namelijk 74. Vlak voor het einde ging Verstappen weer naar binnen, hij zit vanmiddag weer in de auto. De Vries zal dan ook weer aantreden.
Lees ook
Marko vermoedt dat er 'geen speelruimte is voor sandbaggen' tijdens korte wintertest
Red Bull vond het 'beangstigend dat het team zo vroeg in de winter al klaar was met de RB19'
Actie: Pak 20 procent korting op F1TV Pro. Klik hier voor de aanbieding of bekijk onze Formule 1-live-kijken-pagina.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties