Op 21 februari heeft de Formule 1-commissie haar eerste vergadering gehad, en heeft daarbij besloten de budgetcap voor de extra races op de kalender te verhogen naar 1,8 miljoen dollar per race. De kalender van 2023 heeft immers meer dan 21 wedstrijden, en vooral in de laatste fase van het seizoen vliegen de teams van hot naar her, waardoor het prijskaartje van de vliegreizen een groter bedrag gaat laten zien. In de vergadering werden nog meer bottlenecks besproken die aangepast moeten worden, zoals de infrastructuur van sommige circuits en de DRS-zones. F1Maximaal zet de veranderingen op een rijtje.
De Formule 1-commissie is verantwoordelijk voor het goedkeuren van veranderingen in de sporting and technical regulations en speelt die goedgekeurde veranderingen daarna door naar de FIA. Via het bestuursorgaan wordt dan naar buiten gebracht welke veranderingen zullen worden toegepast. Op 21 februari had de Formule 1-commissie dus haar eerste vergadering van het jaar en daarin zijn een aantal punten van de coureurs en teams meegenomen, zoals bijvoorbeeld dat er meer DRS-zones moeten komen en dat sommige circuits een make-over nodig hebben. Alle genoemde punten moeten echter nog wel goedgekeurd worden door de World Motor Sport Council.
Verhoging van de budgetcap van 1,2 miljoen naar 1,8 miljoen per race
'Er werd overeenstemming bereikt over een verhoging van de aanpassing van het kostenplafond voor meer dan 21 races van 1,2 miljoen dollar naar 1,8 miljoen dollar per race, op basis van het feit dat de trend van de extra races die aan de kalender worden toegevoegd, richting fly-aways gaat, die duurder zijn', legt de FIA uit in een persbericht. Richting het einde van het 2023-seizoen reizen de teams immers naar Las Vegas, Brazilie, Qatar en Abu Dhabi. Ook is er nog een kleine wijziging aan de reglementen.
'Deze omvatten de introductie van een winterstopperiode voor zowel deelnemers als motorfabrikanten, formuleringen om ervoor te zorgen dat kortere races minder punten krijgen, zelfs als ze niet eindigen met een onderbroken race, en formuleringen om gemakkelijker toegang tot de fabrieken te geven voor het FIA-auditteam, om te controleren of de teams en motorfabrikanten zich houden aan de financiële reglementen en aan de operationele beperkingen van de technische en sportieve reglementen.'
Regenbanden en het pakket voor natte weersomstandigheden
Op verzoek van de coureurs is Pirelli aan de slag gegaan met de regenbanden. De band met de blauwe wangen, wordt niet vaak gebruikt. De intermediateband daarentegen wel. 'We worden geforceerd om op de intermediates te gaan omdat de regenbanden troep zijn - sorry, niet zo heel goed zijn', verklaarde Sebastian Vettel bij Sky Sports bij de Grand Prix van Japan, een race die heel nat was. 'Het hele veld reed op de verkeerde banden.' De FIA legt uit dat ze dit probleem hebben verholpen. 'Na succesvolle tests door Pirelli, met de steun van teams, is Pirelli tot een band voor nat weer gekomen die veel beter presteert dan de vorige specificatie - voor deze band is het gebruik van bandendekens niet vereist.'
De bandenconstructie zal beschikbaar zijn vanaf de 2023 FIA Formula 1 Emilia Romagna Grand Prix. De Formule 1-commissie heeft deze wijziging in de bandenspecificatie goedgekeurd. Daarnaast is de FIA dankbaar voor de ondersteuningsaanbiedingen van de teams voor het wet weather package-project, zoals gepresenteerd tijdens de laatste F1-commissievergadering. Er wordt een technische richtlijn voorbereid om teams in staat te stellen dergelijk werk te doen buiten de limieten voor aerodynamische testbeperkingen en buiten het kostenplafond. Testen op het circuit staat gepland voor het tweede of derde kwartaal van 2023.
Radioberichten en Parc Fermé-regels tijdens sprintraces
'De Commissie keurde het voorstel goed om de regulering van radioberichten van en naar de coureurs te allen tijde tijdens een wedstrijd te versoepelen', legt de FIA uit, waarna ze verder gaat met de regels betreffende Parc Fermé. Daar parkeren de coureurs hun bolides, maar mag er niks aan de auto's aangepast worden tenzij er toestemming is. De Commissie heeft een herzien Parc Fermé-verzoekaanvaardingsbeleid goedgekeurd, waarin het Sprint-weekend Parc Fermé meer ruimte biedt om onderdelen te wijzigen die vatbaar zijn voor schade oplopen en meer gebruik maken van zelfverklaarde Parc Fermé-formulieren. Dit geldt voor de hele Parc Fermé-periode vanaf het vertrek van de auto naar de kwalificatie op vrijdag tot het moment dat de auto aan de race begint. Dit zal worden geïmplementeerd via een technische richtlijn.'
Deze circuits gaan op de schop en krijgen meer DRS-zones
Bij een aantal circuits staan er wat verbouwingen op de planning. In Jeddah wordt het circuit dusdanig aangepast dat het zicht van de coureurs optimaal is bij elke bocht die ze in gaan. Bakoe en Miami krijgen nieuw asfalt, aangezien de bolides daar behoorlijk aan het stuiteren waren. Bakoe is immers ook een stratencircuit, dus dat circuit kon wel een nieuwe laag asfalt gebruiken. In Zandvoort zal er gewerkt gaan worden aan de pitstraat, de pitstopposities worden namelijk verbreed met anderhalve meter. Als laatste wordt er in Qatar een nieuw pit-gebouw gebouwd en zal de infrastructuur van de paddock opgezet worden.
De FIA heeft de DRS-zones voor 2022 geanalyseerd en enkele wijzigingen aangebracht voor 2023 om inhalen te vergemakkelijken of om het moeilijker te maken op bepaalde circuits waar het niet voldoende uitdagend werd geacht. Deze wijzigingen zullen worden doorgevoerd in Bahrein, Jeddah, Melbourne, Baku en Miami, en omvatten de aanpassing van detectie- en activeringszones, en bovendien zal in Melbourne de vierde activeringszone worden hersteld.' Hiermee hopen de FIA en de Formule 1 meer uitdaging aan de coureurs te leveren en zo meer spannende races te creëren.
Lees ook
F1-teams om de tafel over 'verhogen van inschrijfgeld voor nieuwe teams'
FIA komt met duidelijkheid over inhoud en straffen van regel omtrent spreekverbod na kritiek
Actie: Pak 20 procent korting op F1TV Pro. Klik hier voor de aanbieding of bekijk onze Formule 1-live-kijken-pagina.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties