De huidige Formule 1-teams gaan volgende week in overleg over het verhogen van de entry fee die nieuwe teams moeten betalen als ze willen deelnemen aan de Formule 1. Het bedrag dat een nieuw team nu moet betalen bedraagt 200 miljoen dollar. De Formule 1-paddock is sinds het begin van het jaar al in de ban van de FIA en het toetredingsproces van nieuwe teams, aangezien het heel wat kritiek en weerstand opleverde.
Aan het begin van januari opende de FIA een nieuwe aanmeldingsronde voor nieuwe teams. Dat leverde een sollicitatie van Andretti op, die liet weten te doelen op een toetreding samen met Cadillac. De huidige Formule 1-teams waren daar echter niet zo enthousiast over. Zij wilden dat het kampioenschap gelijkwaardig en transparant zou blijven. Ook de nieuwe aanmeldingsronde, die de FIA opende aan het begin van februari, veroorzaakte kritiek vanuit de Formule 1-teams. De huidige teams zijn bang dat het toelaten van meer renstallen een impact gaat maken op de financiën van de huidige teams.
Daarom gaan de renstallen om de tafel om te bespreken of het mogelijk is dat het inschrijfgeld wordt verhoogd, vertelde McLaren-CEO Zak Brown aan de internationale media tijdens de presentatie van de MCL60. 'Ik heb er nog niet echt over gesproken met andere teams, maar het staat op de agenda voor de aankomende FIA-commissievergadering', laat Brown weten. De entry fee werd vastgelegd in het huidige Concorde Agreement, Sindsdien is de interesse in de Formule 1 alleen maar gestegen en zijn de teams financieel gezonder, waardoor er nu een oproep is om het inschrijfgeld te verhogen.
'Het is een goede prijs-kwaliteitverhouding, toch?'
'Ik denk dat het uiteindelijk aan de F1 en de FIA is om te beslissen wat een gepast bedrag is', gaat Brown verder. 'Toen we bijna vijf jaar geleden met de entry fee kwamen, was de F1 een totaal andere plaats. Dus ik denk dat ze even moeten overleggen en bekijken wat volgens hen gepast is.' De Amerikaan benadrukt dat de Formule 1-franchise ontzettend veel geld waard is. 'En het is een goede prijs-kwaliteitverhouding, toch? Ik bedoel, deze franchises zijn behoorlijk wat geld waard. Het is dus een investering in plaats van een vergoeding, want deze franchises, zo niet al miljarden waard, zullen dat zeker in de niet al te verre toekomst zijn, net als andere grote sporten', aldus de McLaren-CEO.
Michael Andretti was nogal verontwaardigd dat de Formule 1-teams negatief reageerden op de interesse van Andretti in de Formule 1. Brown is wel één van mensen in de paddock die de poging van Andretti heeft ondersteund. Zo meldde Brown dat McLaren openstaat voor de toevoeging van een elfde of twaalfde team, zolang het een bijdrage is aan de sport. Ik ben altijd gefocust geweest op hoe we de taart groter kunnen maken, minder gefocust op hoe ik een groter stuk van een taart kan krijgen dat niet groeit', legde de Amerikaan uit.
'En zolang een nieuw team additief is, ons helpt betere tv-deals te krijgen, bewustzijn creëert dat meer sponsoring stimuleert, een passend franchise-instaptarief betaalt dat in overeenstemming is met wat de waarde is van wat F1 vandaag is, dan zijn we zeker voorstander van het hebben van een grid van maximaal twaalf teams', gaat Brown verder. 'Uiteindelijk is het aan de F1 en de FIA om te beslissen wat zij denken dat die waarden zijn. Maar als al deze vakjes zijn aangevinkt, dan zijn we erg blij om extra concurrentie en groei van de F1 te verwelkomen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties