Giedo van der Garde en Tom Coronel zien de aparte neus van Red Bull Racing en Ferrari tijdens de donderdagochtend van de wintertests. Zo heeft de RB19 een gat in de voorkant van de neus, en dat heeft Ferrari ook. Daarnaast was te zien dat de Red Bull-bolide erg scherp instuurt, maar hiermee voorzien de Viaplay-analisten geen problemen.
Dat de RB19 er heel anders uit zou zien als tijdens de presentatie in New York op 3 februari, was natuurlijk te verwachten. De bolide van het team van Max Verstappen en Sergio Pérez heeft nu veel andere details en het was te zien dat de auto erg scherp instuurt. 'Bij de voorkant van de neus zien we heel duidelijk dat er een gat in zit', begint Coronel bij Viaplay. 'We zien dat ze met vier delen werken aan de voorkant. De flow gaat eronder door, dus dat oppervlakte pak je mee', legt de Dakar-coureur uit. 'Bij Ferrari zagen we hetzelfde, de neus gaat niet helemaal door naar voren, dus dat is overduidelijk anders dan we gewend waren.'
Naast de voorvleugel van Red Bull viel het op dat de RB19 iets instabiel was bij het insturen van de bochten op het Bahrein International Circuit. 'De voorkant wil hij iets scherper, dat zagen we bij het insturen. Hij (Verstappen, red.) moest hem iets corrigeren', vervolgt Coronel. 'Het is een dingetje waar Max voor gepusht heeft', neemt Van der Garde over. 'Bij het insturen zie je dat de RB19 iets te scherp is, dan komt die achterkant eronder', gaat de coureur verder. 'Liever een te sterke achterkant die je kan finetunen, dan is de auto straks in balans. Dit wel goed voor de eerste testdag, je kan er genoeg kanten mee op.'
Indeukende Ferrari-neus: 'Dat is de limiet opzoeken'
Voorafgaand aan de wintertests verwachtten velen dat het concept van de RB18, de WK-auto van 2022, door meerdere teams gekopieerd zou worden. Toch is dat niet zoveel gebeurd als verwacht. 'Iedereen heeft zijn eigen filosofie, sommige andere voorvleugels zijn wel weer heel verschillend. Dit zie je bijvoorbeeld bij Alpine, die hebben een veel bredere voorvleugel, dat brengt wat meer downforce. Vorig jaar waren ze heel snel op het rechte stuk', analyseert Van der Garde. 'Mercedes heeft een hele smalle neus meegenomen om het met de drag beter te doen. Ze hebben veel carbon op die auto om kilo’s te besparen.'
Wat de heren van Viaplay natuurlijk ook niet ontgaan is, is de indeukende neus van Ferrari. Bij de SF-23 was te zien dat de neus wat indeukte onder hoge druk, en daarna 'plopte' het als het ware weer terug. 'Die neus is wel heel bizar', zegt Van der Garde. 'Ze hebben natuurlijk bepaalde crashtests. Onder die neus hebben ze de normale neus, en als je dan zo snel gaat, dan deukt het materiaal in', vervolgt de coureur. 'Dat materiaal is zo dun. Dat zie ook wel eens bij de tourenwagens, dat de voorruit indeukt bij hoge snelheden. Dat is de limiet opzoeken', aldus Coronel.
Actie: Pak 20 procent korting op F1TV Pro. Klik hier voor de aanbieding of bekijk onze Formule 1-live-kijken-pagina.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties