Ondanks dat het nog maar de eerste testdag is van de wintertest, geeft Helmut Marko alvast aan dat Red Bull Racing zich niet schuldig gaat maken aan sandbaggen. In de afgelopen jaren werd Mercedes vaak beschuldigd van sandbaggen, maar ook Red Bull wordt nu in de gaten gehouden. Het kan zijn dat het team niet het achterste van de tong laat zien na het winnen van het 2022-kampioenschap en na het leed van de straf van minder aerodynamische testtijd, maar dat is volgens Marko niet het geval.
Met een wintertest die bestaat uit slechts drie dagen voor de eerste Grand Prix, denkt Helmut Marko dat er geen tijd is om te sandbaggen, aangezien de teams zo snel mogelijk tijden moeten neerzetten. De teams hadden vorig jaar zes dagen de tijd om hun nieuwe auto's op de proef te stellen tijdens wintertests, is dat dit jaar teruggebracht tot slechts drie met één eenzame test die plaatsvindt op het Bahrain International Circuit. Die test begint donderdag met Max Verstappen in actie voor Red Bull voordat hij de auto overhandigt aan zijn teamgenoot Sergio Perez.
Alle ogen waren dus gericht op de nieuwe RB19, die donderdagochtend voor het eerst verscheen, de nieuwe Red Bull met een interessant sidepod-ontwerp met een insnijding die tot in het midden van de auto reikt. Die tunnel is zonder twijfel de grootste op de grid. 'We hebben maar drie dagen. Je kunt daar geen grote functietesten doen, je moet zo snel mogelijk tijden zetten', vertelde Marko aan F1 Insider. 'Het is belangrijk dat je bij de eerste race een week later al weet met welke set-up je het weekend gaat beginnen – zowel in de kwalificatie als in de race.'
Korte wintertest geeft minder speelruimte dan voorheen
'Echter', vervolgt de 79-jarige, die wederom wijst naar de korte testtijd. 'Iedereen zal nog steeds meer uit zijn dak gaan tijdens de kwalificatie in Bahrein. Maar door de korte testtijd is er veel minder speelruimte dan voorheen', legt Marko uit. Red Bull gaat het kampioenschap van dit seizoen in en voelt de gevolgen van hun budgetplafond, inclusief het verlies van windtunneltijd.
Ondanks dat gelooft voormalig vice-president van Mercedes-Benz Motorsport Norbert Haug dat ze nog steeds het nieuwe seizoen in zullen gaan als het te kloppen team. 'Red Bull had de beste auto om op te bouwen in de tweede helft van het seizoen 2022', verklaart Haug. 'En Max Verstappen, die vorig jaar extreem sterk was, zal niet slechter worden. Voor de anderen ligt de lat heel hoog', stelt de Duitser.
Lees ook
Van der Garde ziet 'opvallende neus' van Ferrari: 'Is wel heel bizar'
De vloer van de RB19: 'Ik vind dit wel weer uniek en geniaal'
Actie: Pak 20 procent korting op F1TV Pro. Klik hier voor de aanbieding of bekijk onze Formule 1-live-kijken-pagina.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties