F1-teams bereiden zich voor op titanenstrijd in 2024: 'Kan je hele leven op zijn kop zetten' Formule 1
Formule 1

F1-teams bereiden zich voor op titanenstrijd in 2024: 'Kan je hele leven op zijn kop zetten'

F1-teams bereiden zich voor op titanenstrijd in 2024: 'Kan je hele leven op zijn kop zetten'

Het werd al vaker benoemd: de Formule 1-grid ligt de laatste jaren steeds dichter bij elkaar, en ook het komende seizoen kunnen de teams weer rekenen op alsmaar kleiner wordende onderlinge verschillen. Ondanks de dominantie van Red Bull Racing in 2023 komt het veld daarachter steeds dichter bij elkaar te liggen, en teams bereiden zich daarom voor op één van de lastigste gevechten van de afgelopen jaren.

De Formule 1 rijdt sinds 2022 met de grondeffect-regels, wat onder andere betekent dat de sport in 2024 het derde jaar tegemoet gaat. De gevolgen van deze relatief nieuwe reglementen werden de afgelopen jaren in ieder geval al snel zichtbaar, want het veld kwam in rap tempo steeds dichter bij elkaar te liggen. Afgelopen jaar zorgde de dominantie van Red Bull ervoor dat het team de strijd om de titel the best of the rest achter zich kon laten, maar voor de andere topteams was het ieder weekend weer erop of eronder. Inmiddels kunnen we het niet langer ontkennen: De Formule 1 wordt alsmaar spannender door die kleiner wordende onderlinge verschillen, maar de teams proberen met man en macht om het hoofd boven water te houden in de lastige strijd die hen te wachten staat.

Iedere millimeter van groot belang in 2024

In gesprek met Motorsport.com gaf Aston Martin-coureur Fernando Alonso al aan dat het lastig zal worden om grote stappen te zetten het komende seizoen. 'Het zal echt dicht bij elkaar liggen,' verwacht de Spanjaard. 'Zelfs als we een fatsoenlijke of zelfs hele goede stap voorwaarts kunnen zetten, weten we gewoon dat andere teams dat tijdens de winterstop ook hebben gedaan. In Abu Dhabi zagen we bijvoorbeeld al dat er tussen pole position en de achttiende plek maar zes tienden verschil zat.' Volgens Alonso kan dit echter ook voordelen hebben voor de teams die serieus grote stappen willen zetten richting de top. 'Als je dan een paar tienden verbetert kan het je hele leven ineens op zijn kop zetten. Dat kan het verschil worden tussen vechten voor een podium of buiten de top tien belanden. Één kleine update kan je al verder naar voren brengen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

start grand prix abu dhabi 2023
De grid komt alsmaar dichter bij elkaar te liggen, waardoor zelfs het kleinste verschil van groot belang kan zijn. (Foto: Red Bull Content Pool)

Ook landgenoot en Ferrari-coureur Carlos Sainz deelt de mening van Alonso, in ieder geval wat de kleiner wordende verschillen betreft. 'Ik verwacht ook dat het allemaal een stuk dichter bij elkaar zal liggen, ja. Als je naar het einde van het 2023-seizoen kijkt zag je al dat de competitie alsmaar dichter bij elkaar kwam te liggen over het hele veld. Ik kan me nog veel kwalificaties herinneren waarin er amper verschil zat tussen de teams, ongeacht of het om Q1, Q2 of Q3 ging. Dus ik denk dat het allemaal nog dichter bij elkaar zal liggen komend seizoen.' Sainz begint in 2024 aan zijn laatste jaar als Ferrari-coureur, maar de Spanjaard weet hoe dan ook dat iedere kleine toevoeging of verandering veel invloed zal hebben. 'Ieder klein detail, al die kleine voordelen die je toe kan voegen om te verbeteren, zullen een grote rol spelen nu het veld zo dicht bij elkaar ligt.'

Kleiner wordende verschillen bieden kansen voor kleinere teams

Ondanks de kleiner wordende onderlinge verschillen wordt er eigenlijk amper getwijfeld over het feit dat Red Bull de dominantie weer voort kan zetten, al hopen de voornaamste concurrenten stiekem wel op succes in gevecht met de gigant. Toch weet McLaren-coureur Lando Norris wel dat de druk in dat geval nog maar eens opgevoerd zal worden. 'Als je geen perfect rondje neer kan zetten of iets niet precies juist kan doen kon je daar vroeger nog mee wegkomen, maar ik denk dat we het komende seizoen met steeds minder weg kunnen komen. Daarom moeten we gewoon minder fouten maken, harder werken en meer leren. We moeten alles perfectioneren om die consistente resultaten te verwezenlijken.'

Ook Williams-coureur Alexander Albon gaat er nog lang niet vanuit dat de klassieke verdeling tussen topteams en teams in het achterveld zal verdwijnen de komende jaren, al hoopt hij wel dat Williams kan profiteren van de kleiner wordende verschillen. 'Het is niet zo dat er nog maar twee of drie teams aan de top staan, want het is nu een veel completer veld waar steeds meer teams bij betrokken raken. Maar als je kijkt naar het gat tussen bijvoorbeeld de vijfde en zesde plek zie je wel dat het nog een groot gat is. Tussen Alpine en bijvoorbeeld Aston Martin, McLaren en Mercedes is er ook nog sprake van een groot verschil.' Albon ziet het wel zitten om de plek van één van die teams over te nemen. 'Ik wil wel vechten op die plek waar Alpine vorig jaar reed, om steeds dichter bij die top te komen. Ik denk dat dat een vrij realistisch doel is voor ons.'

Niets missen van Verstappen en Red Bull in 2024? Bekijk hier de opties om de Formule 1 live te volgen!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws