Na alle sessies op vrijdag en zaterdag staat de laatste krachtmeting van het weekend op het programma: de Grand Prix zelf. Het belooft een waar spektakel te worden, aangezien Lando Norris Max Verstappen met slechts twee honderdsten versloeg op de kwalificatiedag om de poleposition te pakken. Aan de Brit nu de taak om de drievoudig wereldkampioen achter zich te houden.
Red Bull begon net als laatste paar weekenden wat wankel, tijdens de eerste meters op het Spaanse asfalt kwam Verstappen er al achter dat iets niet helemaal lekker zat met de balans. De Nederlander klaagde daar ook op vrijdagmiddag en zaterdagmiddag nog over, al gaf hij aan dat er verder geen problemen waren en de sessies eigenlijk prima verliepen. Op zaterdag liet de Limburger optekenen dat het nu echt gedaan was met de overmacht van Red Bull.
Hij luidde de noodklok min of meer. Tegenover de Nederlandse media zei hij dat hij zich nog geen zorgen maakte, maar hij spoorde zijn team wel aan om de lat hoger te leggen en ook die grote stappen te maken die McLaren heeft gemaakt. De Britse renstal lijkt ook tijdens de race een geduchte tegenstander te worden. De longruns van Norris op de harde band zagen er immers uitstekend uit, en er wordt verwacht dat de harde band ook een hoofdrol zal spelen op zondag.
Echter wordt er ook voorspeld dat het een race van bandenslijtage zal worden. Olav Mol gaf aan dat hij alle drie de compounds die Pirelli heeft meegenomen naar Barcelona op het circuit verwacht te zien op zondag. Red Bull doet het over het algemeen uitstekend betreffende het bandenmanagement, en dat kan in Spanje dus wel eens de sleutel voor de overwinning zijn. Ook Sergio Pérez zal daarvan gebruik moeten maken, de Mexicaan staat een inhaalrace te wachten vanaf P11.
Lees ook
Alarmbellen bij Verstappen vanwege performance Red Bull: 'Daar hamer ik de hele tijd al op'
Verstappen en Norris hebben dezelfde bandensets over
Pirelli geeft aan dat de snelste weg naar de vlag een tweestopper zal zijn, bestaande uit het gebruik van alle compounds, of een combinatie van de zachte band en de harde band, of de zachte band en de mediums. De driestopper die volgens de bandenleverancier het snelst is, zou dan het gebruik van drie sets zachte banden en een set mediums zijn. De laatst genoemde strategie lijkt niet echt een goede optie voor zowel Norris als Verstappen, beide coureurs hebben namelijk nog maar één set softs, de rest zijn allemaal gebruikt. Beide rijders hebben ook nog één set nieuwe harde banden, één set nieuwe mediums.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De coureurs van Mercedes, die op de tweede startrij zullen starten, hebben geen hagelnieuwe softs meer over, wel nieuwe hards en mediums. Ferrari staat er net zo voor als Norris en Verstappen. Er wordt niet meer verwacht dat de regenbanden van stal gehaald hoeven te worden, want het zonnetje schijnt, het is lekker warm en de wolken lijken erg ver weg te zijn. Hoe dan ook lijkt het erop dat er een spannende race op het programma staat. Om 15:00u gaan de lampen uit, en tussen 16:30 en 17:00u zullen we hoogstwaarschijnlijk weten wie de winnaar is.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties