Dit weekend maakt de Formule 1 zijn eerste gastoptreden in Miami. De baan biedt lange rechte stukken en bochten van verschillend ontwerp. Red Bull zou daar punten kunnen scoren met zijn efficiëntie, maar Ferrari wil counteren met een paar nieuwe onderdelen, zo meldt Auto, Motor und Sport in haar voorbeschouwing.
Tot dusver verloopt het seizoen op rolletjes voor de Formule 1-fans die van spanning houden. Wereldkampioen Max Verstappen en uitdager Charles Leclerc zijn om de beurt aan de winnende hand. De Monegask won de seizoensopener in Bahrein en de derde race in Australië in zijn Ferrari. In Saoedi-Arabië en onlangs in Imola, counterde Verstappen met een Grand Slam. In het wereldkampioenschap heeft Leclerc de leiding met 27 punten.
Vooraan en in het middenveld kleine verschillen
Ferrari en Red Bull duelleren vooraan, achter hen is het middenveld een bont gezelschap. Alpine is waarschijnlijk de derde snelste auto over een enkele ronde, maar deze komt nog tekort in de race. De auto belast de banden te veel en de A522 is niet betrouwbaar genoeg. Mercedes ondervond het tegendeel: in één ronde kwamen ze snelheid tekort. De Mercedes-auto heeft veel ronden nodig om op snelheid te komen, maar de betrouwbaarheid is goed. De twee teams worden vergezeld door Alfa Romeo, McLaren, Haas en Alpha Tauri.
Voorspellingen zijn moeilijk te doen, zowel voorin als in het middenveld. De onvoorspelbaarheid maakt de Formule 1 spannend. Het komt goed uit voor rechtenhouder Liberty Media vlak voor de thuisrace. Dit weekend gaat de droom van het Amerikaanse mediabedrijf, een Grand Prix in Miami, in vervulling. Verwacht wordt dat de Formule 1 er een groot spektakel zal opvoeren.
F1-kaarten Miami volledig uitverkocht
De Formule 1-hype in de States is momenteel grenzeloos. De serie 'Drive to Survive' over de topklasse, haar coureurs en teams heeft de Formule 1 een boost gegeven. De kaartjes voor de première in Miami waren na de aankondiging vorig jaar zeer snel uitverkocht. Zelfs de hoge ticketprijzen van soms meer dan 1.000 dollar voor een weekendticket weerhielden de fans niet. De inauguratie in de Sunshine State belooft het beste entertainment op de racebaan voor volle tribunes.
Het stratencircuit is ternauwernood op tijd klaar
De Miami International Autodrome was een moeilijke geboorte. Een burgerinitiatief had zich lang verzet tegen het welgemeende project van Liberty Media. Pas een jaar geleden maakte het gemeentebestuur van Miami Gardens de weg vrij en gaf de Formule 1 alle nodige vergunningen. Dit betekende dat de aanleg van de 5,41 kilometer lange baan rond het Hard Rock Stadium van het voetbalteam van de Miami Dolphins kon beginnen. De planning voor het circuit was al in 2019 begonnen.
Het contract tussen Miami en de Formule 1 was rechtstreeks gedateerd voor tien jaar tot en met 2031. Het Britse bedrijf Apex Circuit Design is verantwoordelijk voor het nieuwe circuit. De experts ontwierpen 75 verschillende lay-outs. Ten slotte werden 36 daarvan in simulaties getest om de best mogelijke variant voor maximale actie eruit te filteren. Het resultaat is een racecircuit met drie lange rechte stukken en 19 bochten.
'Ik hou van de lay-out'
De ronde begint op het kortste van de drie rechte stukken met een bocht naar rechts, gevolgd door een reeks S-bochten. Van bocht vier tot elf, is hoge snelheid aan de orde van de dag. Hoge zijdelingse G-krachten zullen hier waarschijnlijk de nek van de bestuurder aantasten. De sectie doet denken aan de racebaan in Saudi-Arabië. Een lang stuk vol gas vanaf bocht acht leidt de coureurs naar het bochtige deel van het circuit vanaf bocht 11. Na vijf vrij scherpe bochten komt het volgende lange rechte stuk. Een haarspeldbocht en een links-rechts combinatie brengen de wagens terug naar het rechte stuk.
De coureurs waren er al weg van na de testrondjes in de simulator. 'Ik hou van de lay-out. Het biedt een verrassend aantal passages met hoge snelheid, atypische bochten, lange bochten en twee uitstekende inhaalmogelijkheden', aldus Alpha Tauri-coureur Pierre Gasly. We hebben het over bochten 11 en 17 - twee harde remzones aan het eind van de lange rechte stukken. Het stratencircuit is niet perfect vlak en kent dus ook hoogteverschillen. De chicane in bocht 14 en 15 stijgt eerst, voordat hij daalt bij de uitgang.
Drie DRS-zones zijn ontworpen om inhalen te bevorderen. Voor het circuit legden de operatoren ongeveer 24.000 ton asfalt met verschillende gripniveaus om het ingewikkeld te maken voor de teams. De laatste laag werd in februari aangebracht. Voor het permanente pitgebouw werd 1.130 ton beton gebruikt. Om ervoor te zorgen dat niet alleen het racecircuit zelf een attractie is, maar ook de omgeving uitnodigend, werd het gebied rond het stadion ontwikkeld tot een campus. Een kabelbaan laat fans over de baan zweven en 14 voetbruggen lopen over het spoor.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties