In de rubriek F1 in het kort houdt F1Maximaal.nl u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.
Vasseur schat achterstand op Red Bull in: 'Vier of vijf tienden'
Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur heeft na afloop van de openingsrace ingeschat wat de achterstand is op het snelste team, Red Bull Racing. 'Het gat tussen de nummer één en de nummer tien is gehalveerd, waardoor de strategieën lastiger worden. Vergeleken met Red Bull zijn we niet goed gestart, maar we zijn wel beter dan in 2023', vertelde Vasseur bij La Gazzetta dello Sport. 'De situatie is dit jaar beter, maar we liggen nog steeds vier of vijf tienden achter, dus er is nog ruimte voor verbetering. Of we sterker zijn dan Mercedes? Ditmaal wel. We hopen dat ons gevecht met Red Bull is, maar we moeten gewoon elk weekend proberen om te maximaliseren.'
FIA wil niet overhaast handelen in Horner-zaak
De FIA geeft aan dat het bestuursorgaan alsnog geen actieve rol gaat spelen in het onderzoek naar Red Bull Racing-teambaas Christian Horner. Op vrijdagavond moest Horner zich melden bij FIA-president Mohammed ben Sulayem, waarna er verder niets bekend is gemaakt. Eerder deze week leek alles voorbij te zijn, maar de zaak kreeg een nieuwe wending toen een aantal journalisten, teambazen en F1-CEO Stefano Domenicali een anonieme mail ontvingen. 'We zullen elke klacht onderzoeken die we krijgen. Dit is schadelijk voor de sport en op menselijk niveau. Het begin van het seizoen moet echter niet overschaduwd worden met negativiteit', aldus Ben Sulayem bij The Financial Times.
Verstappen gaat met nieuwe chief mechanic aan seizoen beginnen
Binnen het team van Max Verstappen zijn een aantal personeelswijzigingen doorgevoerd, waarvan zijn nieuwe trainer al bekend was. Rupert Manwaring, voormalig trainer van Carlos Sainz, zal Verstappen dit jaar fit houden. De zaken betreffende de auto kan hij nu met eerste monteur Matt Caller bespreken, die vervangt namelijk Chris Gent, ook wel bekend als Genty, aldus De Telegraaf. Caller was in 2023 nog de eerste monteur van Sergio Pérez. Caller is ook de man die Verstappen uit de garage begeleidt en het team een seintje geeft wanneer de bandenwarmers eraf kunnen. De tweelingbroer van de monteur vervult die positie dan nu bij de auto van de Mexicaan, waardoor het cirkeltje weer rond is.
Norris nu al op de rand van een gridstraf
Slecht nieuws voor Lando Norris: de McLaren-coureur heeft voor aanvang van de derde vrije training al nieuwe onderdelen gekregen. De Brit kreeg een nieuwe energy store en nieuwe control electronics. Dat deelde de FIA. Het slechte nieuws voor Norris is dat van beide onderdelen slechts twee exemplaren gebruikt mogen worden in het 2024-seizoen. Als zijn eerste onderdelen dus niet meer inzetbaar zijn, levert dat hem al een lastige positie op voor het langste seizoen ooit.
EA Sports kondigt releasedatum nieuwe F1-game aan
Gameontwikkelaar EA Sports heeft bekendgemaakt wanneer de nieuwste editie van de officiële F1-game in de rekken verschijnt. Het spel, logischerwijs F1 24 genaamd, zal op 31 mei gelanceerd worden. Dat is tussen de GP van Monaco en die van Canada. Over de nieuwe features van de game wordt nauwelijks gecommuniceerd, al kondigde EA Sports wel aan dat de carrièremodus flink wordt aangepast.
Putdekselprobleem lijkt te zijn opgelost
Het was hét probleem dat de Formule 1 teisterde tijdens de afgelopen testdagen: losliggende putdeksels. Tot twee keer toe moest een testsessie worden afgebroken, omdat een putdeksel los was komen te liggen en verschillende coureurs eroverheen reden. Hierdoor kwam ook al snel de vraag wat de FIA zou gaan doen om dit op te lossen voorafgaand aan het eerste raceweekend in Bahrein. Het lijkt er nu echter op dat de afvoerputjes aan kant van het circuit helemaal weg zijn gehaald, zo deelt F1-journalist Thomas Maher op X.
Alonso verwacht dat Mercedes dingen geheim zal houden voor Hamilton
Fernando Alonso denkt dat het team van Mercedes in de tweede helft van het seizoen niet meer zo transparant zal zijn richting Lewis Hamilton. De Brit vertrekt na dit seizoen na Ferrari en Alonso herkent de situatie. In 2006 was het al bekend dat hij Renault zou verlaten voor McLaren. 'In 2006 begon ik het seizoen heel goed', wordt Alonso geciteerd door RaceFans. 'Alles was heel ontspannen en er hing een hele goede sfeer. Misschien veranderde alles een beetje voor het team, omdat ze halverwege het seizoen gewoon dingen aan het testen waren of dingen aan het programmeren waren voor het volgende jaar en ik was niet betrokken bij die zaken omdat ze sommige dingen geheim hielden voor mij, wat begrijpelijk was.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties