F1 in het kort | Teams mogen zelf velgenleverancier kiezen vanaf 2026 Formule 1
Formule 1

F1 in het kort | Teams mogen zelf velgenleverancier kiezen vanaf 2026

F1 in het kort | Teams mogen zelf velgenleverancier kiezen vanaf 2026

In de rubriek F1 in het kort houdt F1Maximaal.nl u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.

Teams mogen zelf velgenleverancier kiezen vanaf 2026

De FIA heeft tegenover Motorsport.com bevestigd dat als onderdeel van de 2026-reglementen de teams zelf hun velgenleverancier zullen mogen gaan kiezen. Volgens de huidige regels worden alle velgen nog geleverd door BBS. Verschillende F1-teams dienden bij de FIA een verzoek tot verandering van de regel in waarna de internationale federatie concludeerde dat de voordelen inderdaad zwaarder wegen dan de nadelen van die verandering. Volgens de FIA zijn de velgen geen performance differentiator waardoor er geen ontwikkelingsstrijd tussen de teams wordt verwacht.

Ook in geval van een defect of een door het team gewenste verandering kan er sneller worden geschakeld wanneer er wordt gewerkt met een eigen leverancier. Een andere belangrijke reden voor de teams om over te stappen op eigen velgenleveranciers is dat de velgen gebruikt kunnen worden voor een sponsordeal. Het risico op hoge kostenverschillen tussen de teams schat de FIA laag in. De verandering heeft alleen betrekking op de velgen en niet op de banden aangezien daarvan wel wordt gedacht dat de kosten tussen de teams flink uiteen zouden kunnen lopen.

Alpine eerlijk over zwakke motor: 'Zitten er twee tienden per ronde achter'

De Renault-motor achter in de Alpine-bolide werkt absoluut niet naar behoren. De Franse renstal heeft dan ook besloten om een klantenteam te worden en de krachtbron van Mercedes te gebruiken. Dit seizoen moet het team het echter nog doen met een ondermaatse motor. 'Renault miste de boot compleet, maar nu liggen we nog maar 10 tot 15 kW achter', geeft Bruno Famin, die zijn post als interim-teambaas zal verlaten, toe tegenover Motorsport.com. 'De krachtbron zit gemiddeld twee tienden van de rondetijd af.' Dat telt al flink op bij Alpine, dat door een te zware auto achter de feiten aan blijft lopen.

FIA verduidelijkt regels na incidenten in China met Alonso en Sainz

De FIA heeft besloten enkele regels van het sportief reglement van de Formule 1 te verduidelijken na de incidenten van Carlos Sainz en Fernando Alonso tijdens het raceweekend in China. Sainz crashte, waardoor hij een rode vlag veroorzaakte, maar hij kon op eigen kracht terugrijden naar de pitstraat, waardoor de monteurs van Ferrari de auto konden maken en Sainz weer deel kon nemen aan de kwalificatie. De regel zei destijds dat 'een coureur wiens auto tijdens de kwalificatie of sprintkwalificatie op de baan stopt, niet verder deel mag nemen aan de sessie.'

Aston Martin diende protest in, want Sainz was in feit gestopt. De regel leest nu: 'een coureur wiens auto stopt in een ander gebied dan de pitstraat tijdens de kwalificatiesessie of de sprintkwalificatie en fysieke assistentie krijgt, mag niet verder deelnemen aan die sessie.' De tweede regel die is aangepast, betreft de tijdstraf die Alonso kreeg tijdens de sprintrace, maar die hij niet kon inlossen omdat hij uitviel. Door een aanpassing aan artikel 54.3.d zal een tijdstraf worden omgezet in een gridstraf voor de volgende race, mocht een coureur die straf niet kunnen inlossen.

Coulthard verzorgt Red Bull-demo op TT Circuit Assen op 3 en 4 augustus

David Coulthard gaat dit weekend, op 3 en 4 augustus, tijdens de Jack's Racing Days een Formule 1-demo verzorgen in een oude Red Bull Racing-bolide. De Schot is al eens eerder afgereisd naar het circuit in het Noorden en zal dat in 2024 dus opnieuw doen. De oud-coureur trapt het weekend op 1 augustus al af met de City Demo, waarbij hij door de binnenstad van Assen mag racen. Het staat volledig in het teken van het 25-jarig jubileum van de Racing Days die jaarlijks op het TT Circuit Assen worden georganiseerd. Het evenement is gratis en de mensen die graag heen willen gaan kunnen een ticket op de website downloaden.

Na Pérez krijgt ook Ricciardo zekerheid over rest van 2024

Helmut Marko en Christian Horner hebben knopen doorgehakt: nadat Red Bull op maandag besloot dat Sergio Pérez tot en met het einde van het seizoen zijn stoeltje behoudt, heeft ook Daniel Ricciardo die zekerheid nu gekregen. Met Liam Lawson en Isack Hadjar in de wachtkamer was er enige onzekerheid omtrent de directe toekomst van Ricciardo, maar Red Bull heeft ervoor gekozen om tijdens het seizoen geen rijderswissels door te voeren. Ricciardo heeft in 2024 een aflopend contract, en heeft voor 2025 dus nog geen zekerheid.

Red Bull breekt avondklok in België, geen straf

Na de eerste oefensessie op de vrijdag was men bij Red Bull nog niet tevreden en stelde men dat er nog werk te verzetten was. Het team lijkt dat dan ook te hebben gedaan, zelfs langer dan is toegestaan. In de F1 geldt doorgaans een avondklok, die ieder team tweemaal in een seizoen straffeloos mag breken. Waar Red Bull precies aan heeft gewerkt is vooralsnog niet duidelijk, maar aangezien het om de eerste 'overtreding' gaat, heeft het verder geen gevolgen.

Red Bull en FIA bevestigen motorwissel en gridstraf Verstappen

Nadat meerdere bronnen, waaronder Motorsport.com, al hadden aangegeven dat Max Verstappen dit weekend hoogstwaarschijnlijk een motorwissel zou krijgen, bevestigen de FIA en Red Bull Racing het nu officieel. Verstappen heeft voor dit weekend een nieuwe Internal Combustion Engine (ICE) gekregen. De Nederlander begon de eerste vrije training goed en klokte daarbij de snelste tijd. De eerste sessie van het weekend was veelbelovend met het oog op de kwalificatie. Een goede kwalificatie zal met de gridstraf van tien plekken vooral belangrijk zijn, zodat hij niet te ver van achteren hoeft te komen op zondag. Met een verse motor gaat hij de strijd aan zondag.

'Tsunoda start achteraan in GP België na motorwissel'

Yuki Tsunoda zal tijdens de Grand Prix van België achteraan moeten starten, heeft Autosport vernomen. De coureur van Visa Cash App RB zat met al zijn motoronderdelen aan de limiet, waardoor het team besloten heeft om een nieuwe Honda-krachtbron achter in zijn auto te schroeven. De Italiaanse renstal heeft besloten om dat in België te doen, aangezien coureurs goed kunnen inhalen op het circuit van Spa-Francorchamps. Tsunoda zal niet de enige zijn met nieuwe Honda-onderdelen, Max Verstappen zal namelijk ook een gridstraf ontvangen, al is het nog de vraag hoeveel plaatsen naar achteren hij moet.

FIA past deel van circuit Spa-Francorchamps aan

De FIA heeft een verandering aangebracht aan het circuit van Spa-Francorchamps. Het is geen grote verandering, maar de keuze van het bestuursorgaan kan wel grote gevolgen hebben tijdens de race. De DRS-zone op Kemmel Straight is met 75 meter ingekort. In het verleden is het meermaals geklaagd over de effectiviteit van de DRS op dat rechte stuk. Nu zullen inhaalacties richting Les Combes (bocht 5 en 6) iets lastiger moeten zijn.

Mercedes geeft Antonelli opnieuw een F1-test

Mercedes biedt haar junior Andrea Kimi Antonelli opnieuw een test in de W13 ter voorbereiding op het volgende seizoen, zo meldt Motorsport.com. Na de Grand Prix van België zal Antonelli opnieuw meters mogen maken in een Mercedes-bolide. Wolff lijkt erop gebrand te zijn om Antonelli te promoten, die de afgelopen maanden testdagen heeft gehad op de Red Bull Ring, Silverstone en Imola. De jonge Italiaan won op Silverstone en Hongarije een race in de Formule 2, en krijgt opnieuw de kans om te imponeren tijdens een test op Spa-Francorchamps na het F1-weekend.

'Verstappen pakt gridstraf in Spa-Francorchamps'

Red Bull Racing-teambaas Christian Horner bekende eerder al dat Max Verstappen ergens dit seizoen een gridstraf zal moeten incasseren en meerdere bronnen, waaronder The Mirror, stellen dat het Oostenrijkse team heeft besloten dat deze straf om strategische overwegingen het beste op het circuit van Spa-Franchorchamps kan worden genomen. Verstappen zou in België een nieuwe interne verbrandingsmotor (ICE) krijgen, wat hem op een gridstraf van tien plaatsen zou komen te staan voor de race op zondag.

Nieuw puntensysteem afgewezen, minimumgewicht coureurs gaat omhoog

Bij een vergadering van de F1 Commission heeft de FIA samen met de teams unaniem besloten dat het puntensysteem niet gewijzigd wordt. Eerder werd voorgesteld om niet alleen de top tien punten te geven, maar de teams wezen dit voorstel nu allemaal af. Verder maakte de FIA bekend dat het minimumgewicht van de coureurs - inclusief eventuele ballast - in 2025 stijgt van 80 tot 82 kilogram. Goed nieuws dus voor de liefhebbers van bitterballen en andere snacks. Dit betekent ook dat het minimumgewicht van auto plus coureur in 2025 stijgt van 798 tot 800 kilogram. Verder bevestigde de F1 Commission dat het wintertestprogramma in 2026 bestaat uit negen testdagen, verspreid over drie verschillende tests.

Nieuw asfalt op Spa-Francorchamps moet rondetijden flink verlagen

Delen van het circuit van Spa-Francorchamps zijn opnieuw geasfalteerd. Hoewel zeker niet het hele circuit onder handen is genomen, meldt Pirelli dat de nieuwe asfaltlaag wel degelijk effect zal hebben op de rondetijden. 'Het zal leiden tot een significant snellere rondetijd en een aanzienlijke toename van grip', meldt de bandenleverancier in de een persbericht. Het is echter de vraag in hoeverre de coureurs daar gebruik van kunnen maken. Het circuit van Spa-Francorchamps staat bekend om zijn wisselende omstandigheden.

Verstappen en Hamilton naar wedstrijdleiding vanwege clash

Max Verstappen en Lewis Hamilton moeten zich om 17:50 uur bij de wedstrijdleiding melden vanwege hun aanvaring in de slotfase van de Hongaarse Grand Prix. Verstappen viel terug naar de vijfde plek, terwijl Hamilton derde werd. Hamilton vond dat Verstappen de bocht totaal miste, terwijl Verstappen zijn concurrent verweet dat hij bewoog onder het remmen. Het is niet duidelijk wie van beide coureurs mogelijk een straf zal krijgen.

Twee vrouwelijke coureurs voltooien test in Formule 2- en Formule 3-bolide

Formule 3-coureur Sophia Floersch en F1 Academy-coureur Chloe Chambers hebben deelgenomen aan een Formule 2- en Formule 3-test op Silverstone, zo schrijft de officiële website van de Formule 1. Het doel van de test was om ervaring op te doen in de auto en om feedback te krijgen over hoe comfortabel het is om in die bolides te rijden. Het is de bedoeling dat zoveel mogelijk verschillende coureurs in die auto's kunnen rijden, om de overstap naar die kampioenschappen zo toegankelijk mogelijk te maken. Floersch heeft in twee dagen 96 ronden gereden in een Formule 2-auto, Chambers voltooide 97 ronden in een Formule 3-auto uit 2019.

Verstappen.com en Thuisbezorgd.nl slaan handen ineen voor unieke samenwerking

Verstappen.com, de officiële webshop van Max Verstappen, gaat opnieuw samenwerking aan met Thuisbezorgd.nl, zo meldt de website. De twee partijen werkten al eerder samen tijdens een campagne van Red Bull Racing en Red Bull. Mensen die twee keer online eten bestellen via Thuisbezorgd.nl of een blikje Red Bull aan hun order toevoegen, kunnen prijzen winnen: van gesigneerde merchandise tot een paddock-tour. Deze actie loopt tot en met 8 september. 'De F1-koorts bereikt een piek rond deze tijd, met het oog op de Grand Prix van Nederland. We zijn daarom erg blij om samen te kunnen werken met Thuisbezorgd.nl en veel fans te kunnen motiveren met deze actie. Door middel van deze samenwerking kunnen we een passie voor eten en motorsport op een unieke wijze combineren', aldus Nico de Jong, Verstappen.com-CEO.

Hungaroring onthult de bokaal waar Red Bull, McLaren en Mercedes voor zullen vechten

De organisatie van de Grand Prix van Hongarije en de Hungaroring zelf hebben de bokaal onthuld die de winnaar van de Grand Prix dit weekend in ontvangst mag nemen. Net als in 2023 is de bokaal gemaakt van porselein en handgeschilderd op traditionele Hongaarse wijze. Vorig jaar ging de bokaal van Max Verstappen kapot nadat Lando Norris iets te fanatiek zijn champagnefles opende. Na een aantal weken kreeg de drievoudig wereldkampioen een nieuwe bokaal, maar dat kostte wel even wat tijd. De Brit bood toen zijn excuus aan. Wellicht is hij diegene die ditmaal de grootste porseleinen bokaal in ontvangst mag nemen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws