Red Bull Racing staat aan de vooravond van een totaal nieuw motoren-avontuur, waarin ze de activiteiten van Honda op zich zullen nemen. Nadat een bevriezing van de motorreglementen definitief goedgekeurd werd, werd ook gesproken van een mogelijke transitie naar biobrandstof. Een dergelijke transitie ligt in het verlengde van de zoektocht van de Formule 1 naar een duurzamer model. Om te bepalen wat voor implicaties al deze wijzigingen op brandstofleverancier ExxonMobil hebben, ging F1Maximaal in gesprek met Tomek Young, Global Motorsport Technology Manager bij de Red Bull-partner.
Eind 2020 werd de Formule 1-paddock opgeschud door een van de grootste nieuwsitems van het jaar: Honda besloot, na een samenwerking met Red Bull die steeds succesvoller leek te worden, uit de sport te stappen. Omdat Honda en Red Bull op motorisch gebied natuurlijk een driehoek vormen met brandstofleverancier ExxonMobil, moet gepolst worden hoe men tegen deze verandering aankijkt. 'Wij hebben altijd een uitstekende samenwerking met Honda gekend en hopen datzelfde te doen nu Red Bull zelf de motoren onder hun hoede gaat nemen', zo opent Young kalm. 'Onze producten moeten geoptimaliseerd worden voor de krachtbron om het prestatieniveau zo hoog mogelijk te leggen. Daarom was het voor ons belangrijk om te weten hoe de toekomst van de motoren eruit zou zien.'
Formule 1 richting biobrandstof
Nu dat duidelijk is, is er nog een agendapunt waarover uitvoerig gesproken wordt. Eerder werd al gesuggereerd dat de FIA experimentele brandstofmengsels naar de brandstofleveranciers stuurde zodat er geëxperimenteerd kon worden met daarin een mogelijk percentage biobrandstof. Young bevestigt dat dit het geval is, maar benadrukt dat met een bevriezing van de motorreglementen ook een bevriezing van het brandstofmengsel, figuurlijk gesproken dan, niet uit kan blijven: 'Het is waarschijnlijk het meest praktisch om het brandstofmengsel te bevriezen, in combinatie met de bevriezing van de motorreglementen.'
'Elke verandering in de mate van biobrandstof in de tank gaat namelijk gepaard met significante wijzigingen aan de motor zelf. De smeerolie zal echter geen grote wijzigingen ondervinden door het aanpassen van de proportie biobrandstof in het mengsel. Wij werken met de FIA om brandstofmogelijkheden te ontgrendelen die aan de eisen van de teams en de sport voldoen in de toekomst', vervolgt Young. Wanneer de Formule 1 tijdens de bevriezing van de motoren wijzigingen door wil voeren aan de brandstof, zouden de motoren hier op afgesteld moeten worden. Dit brengt weer enorme kosten met zich mee, waardoor het waarschijnlijker lijkt dat de transitie naar biobrandstof pas echt actief nagestreefd wordt vanaf 2025.
'Biobrandstof zeer interessant voor ExxonMobil'
Dat de Formule 1 aan het onderzoeken is wat de alternatieven zijn voor de huidige, toch relatief vervuilende brandstof, is volgens Young goed: 'De brandstofformules van de Formule 1 zijn aan het evolueren en dat is een zeer interessante zaak voor ExxonMobil. Wanneer de sport nieuwe doelen stelt aan de brandstof is het aan ons om in te spelen op die doelen en daarin dan te excelleren.'
'De transitie naar biobrandstof ligt aan hoe goed de componenten in de brandstof de Formule 1-motoren liggen, hoe makkelijk deze componenten beschikbaar zijn en hoe haalbaar het project is, om maar even drie variabelen te noemen. Dit alles komt bovenop het feit dat de motor geoptimaliseerd moet worden om alle componenten succesvol te verwerken. De brandstofspecificatie moet dan ook gesynchroniseerd worden met de motorspecificatie om van een tijdlijn te spreken', reageert Young wanneer gevraagd wordt wat hij als realistisch streven ziet om naar een volledig duurzame brandstof te gaan voor de Formule 1. 'Deze veranderingen vragen zeer veel technische wijzigingen aan de motoren.'
ExxonMobil afhankelijk van Red Bull, en andersom
Voorlopig liggen ontwikkelingen op dit gebied dus vooral bij Red Bull, dat het Honda-project op zich neemt. Zij moeten de nodige aanpassingen verzorgen aan het materiaal om de transitie naar biobrandstof te ondersteunen. ExxonMobil kan dus niet zonder deze aanpassingen, maar Red Bull ook niet zonder de aanpassingen van ExxonMobil. Young: 'Formule 1-motoren zijn vandaag de dag zeer complex, zijn ontworpen om betrouwbaar en extreem efficiënt te zijn. Deze motoren behoren tot de meest efficiënte motoren die ooit ontwikkeld zijn.'
'Daarin zijn de brandstof en smeeroliën van cruciaal belang en onze Esso Synergy-brandstof en Mobil 1-smeerolie is dan ook ontworpen om alles uit de motoren te halen. Elke mate van wijzigingen in de brandstofformule moet dan ook gedaan worden in combinatie met wijzigingen in de motor. Alleen zo kunnen wij verzekeren dat we de hoge mate van efficiëntie en betrouwbaarheid behouden die onze producten momenteel bieden', concludeert de ExxonMobil-topman. De stap naar duurzame brandstof is een grote, maar gaat in de komende jaren zeker genomen worden.
Dit is deel twee van een exclusief interview met Red Bulls brandstofleverancier ExxonMobil. In de eerste editie gaf het bedrijf al aan wat er aan de 2021-versie van de brandstof gewijzigd is, hoe dit de prestaties aantast en hoe ExxonMobil zich onderscheidt van de andere brandstofleveranciers in de koningsklasse van de autosport.
Door: Christian Moerman
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties