Formule 1-journalist Lawrence Barretto weet dat Ferrari-CEO John Elkann Lewis Hamilton meerdere keren heeft gebeld in het 2023-seizoen, maar dat zijn laatste telefoontje perfect getimed was. Volgens Barretto vroeg Hamilton Mercedes om een deal van drie jaar, maar wilde het team maar één jaar bieden. Uiteindelijk sloten beide partijen een compromis, maar Hamilton kreeg toch een aanbod van Elkann die hij niet af kon slaan.
Volgens Barretto wilde Hamilton een driejarige deal bij de Duitse renstal. Er gingen ook geruchten rond dat de Brit Mercedes-ambassadeur wilde worden, maar dat de Mercedes-top daar niet mee akkoord ging. 'Hamilton was al een tijdje aan het praten met het management van Ferrari', begint Barretto in de F1 Nation-podcast. 'In Monaco liet Elkann nog weten dat ze Lewis graag bij Ferrari willen hebben en dat ze hem de wereld konden bieden, maar Lewis zei nee', gaat de journalist verder. 'Uiteindelijk belde Elkann hem nog een keer richting de herfst, en vertelde hem dat ze hem een meerjarige deal konden bieden, en nog meer.'
De Ferrari-CEO belde net nadat Hamilton een meerjarige deal had getekend bij Mercedes, maar voorafgaand aan het ondertekende papierwerk hadden de twee partijen een discussie over de lengte van het contract. Hamilton schijnt te hebben gevraagd om een driejarige deal, maar Mercedes wilde hem slechts een jaar geven. 'Uiteindelijk heeft Hamilton een tweejarige deal met exitclausules getekend', zegt Barretto. 'Ik kan het me voorstellen dat hij teleurgesteld was, ook over de gang van zaken, en toen belde Elkann hem nog een keer. Toen zag Lewis de mogelijkheden die op tafel werden gelegd. Elkann herhaalde dat Ferrari hem graag wilde, en iedereen wil geliefd en gewild zijn, toch?'
Tekst gaat verder onder de foto.
'Nu kan hij doen waar zijn held nooit de kans voor kreeg'
Hamilton zag een mogelijkheid om zijn jacht op de achtste titel voort te zetten bij Ferrari. 'En nu kan hij in het rood rijden zoals zijn held Senna graag wilde, maar nooit de kans voor heeft gekregen', gaat Barretto verder. 'Lewis loog nooit over het feit dat hij zijn carrière wilde eindigen bij Mercedes, maar op een bepaald punt moet je gewoon beginnen met nadenken', zegt de Brit. 'Ik denk ook dat dit het juiste moment is', neemt Italiaans Formule 1-journalist Robert Chinchero over. 'Er komen twee engineers van een zeer hoog niveau naar Maranello om de auto te ontwikkelen. Het doel zal 2026 worden, tot dan wordt het moeilijk om te strijden met Red Bull.'
De Italiaan benadrukt dat dit groots is voor Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur, die de zevenvoudig wereldkampioen goed kent. 'Voor Vasseur moet het een soort overwinning zijn. Lewis in je team hebben is gelijk aan de beste engineers hebben. Vanuit dit perspectief is het een fantastische deal voor Ferrari.' Op 1 februari kondigde Ferrari niet alleen de komst van Hamilton aan, maar ook het vertrek van Carlos Sainz. Het is nog de vraag waar de Spanjaard terecht komt, aangezien hij ook wordt gelinkt aan een overstap naar Audi. Hij zou in 2025 dan alvast naar Sauber moeten gaan, of ergens een jaarcontract moeten tekenen.
'Mercedes heeft iemand nodig voor een jaar'
Barretto gaat ervan uit dat Sainz genoeg mogelijkheden zal hebben. Hij wordt naast Audi ook gelinkt aan Aston Martin, een zitje naast Max Verstappen bij Red Bull Racing, Williams, en nu ook Mercedes. 'Hij verloor zijn zitje bij Ferrari aan een van de beste coureurs, dus wat dat betreft hoeft hij niet teleurgesteld te zijn. Hij kent Toto ook goed, en hij kan de consistentie bieden waar Mercedes naar zoekt', zegt Barretto. 'Maar hij kan ook naar Aston Martin, waar ze al weten hoe ze podiums moeten pakken, en hij kan ook naar Williams, want kijk eens wat James Vowles daar al allemaal heeft gedaan', benadrukt de journalist.
Mercedes kan ook een talent uit haar talenten pool plukken, al wilde Wolff daar nog niet over speculeren. 'Ik denk dat ze iemand nodig hebben die een jaartje op kan vullen, geen jonge coureur, maar misschien iemand als Alonso of Vettel, tot Antonelli er klaar voor is', zegt Tom Clarkson. 'Ik denk niet dat Toto Kimi direct in die Mercedes gaat zetten', antwoordt Barretto. 'Waarschijnlijk zetten ze hem dan eerst in de Williams. Ze willen voor 2025 een rijder die hen goede feedback kan gaan geven, dus Sainz of Albon, ik denk dat dat goed voor het team gaat zijn.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties