Het Amerikaanse ministerie van Justitie doet al sinds augustus onderzoek naar de afwijzing van een eventuele toetreding van Andretti Global in de Formule 1. Nadat dit naar buiten kwam, werd er ook gevraagd of de Europese Commissie de afwijzing onder het vergrootglas wilde leggen om te kijken of dit niet tegen de mededingingsrechten inging. De conclusie is voor nu dat de situatie nog relatief onduidelijk blijft.
Margrethe Vestager, uitvoerend vicevoorzitter en mededingingscommissaris van de Europese Commissie, reageerde op het verzoek. 'Op basis van de beperkte beschikbare informatie kan ik niet beoordelen of deze toegangsbeperkingen het gevolg zijn van concurrentieverstorend gedrag dat in strijd is met artikel 101 en/of artikel 102 van het Verdrag betreffende de werking van de EU', zo klinkt het voorlopige oordeel. Daarom heeft de Europese Commissie voor nu besloten om geen maatregelen te nemen en ook niet om de gevolgen op de eventuele werkgelegenheid, innovatie en het concurrentievermogen van de auto- en motorsportsector in de EU te onderzoeken.
'We zijn echter bereid om elk bewijs van concurrentieverstorend gedrag dat belanghebbenden onder onze aandacht kunnen brengen, te onderzoeken', vervolgt Vestager. De onvrede van Andretti zit in het feit dat er volgens de regels twaalf teams deel mogen nemen aan de koningsklasse van de autosport, terwijl er momenteel maar tien teams actief zijn in de Formule 1. Er waren meerdere partijen geïnteresseerd in een intrede in de sport, en daarom klopten deze partijen aan bij de FIA. Enkel de partij van Andretti kreeg groen licht. Toch bleek dit niet genoeg, aangezien de FOM ook akkoord moest gaan met het voorstel, en dat gebeurde dus niet.
Waarom mag Andretti niet toetreden?
Maar wat was de specifieke reden hiervoor? De Formule 1 gaf aan dat de toevoeging van een elfde team niet direct waarde zou hebben voor de sport. Ook zou het niet realistisch zijn om per 2025 toe te treden in de sport. Andretti had dan dus voor zowel 2025 als 2026 een geheel nieuwe auto moeten ontwikkelen, en daarom denkt de F1 dat Andretti het project tot op zekere hoogte onderschat. Helemaal omdat er in 2026 compleet nieuwe reglementen zijn voor het ontwikkelen van de auto's.
Een ander punt van kritiek vanuit de F1 is dat Andretti met een klantenmotor zou gaan rijden, omdat de partner van het team, General Motors, later pas als eventuele motorleverancier zou toetreden. Wel blijven er opties om toe te treden voor 2028. Andretti heeft dus nog geen officiële toestemming, maar het F1-project is voor nu nog altijd in leven. Zo heeft het team zelfs al een fabriek in Engeland geopend, en houdt het team dus nog altijd hoop op een eventuele toetreding per 2026.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties